Werkdruk is te hoog volgens ruim derde werknemers
De werkdruk in de onderwijssector blijkt het hoogst, slechts 51 procent van de medewerkers is hier tevreden over de werkdruk. De retailsector is daarentegen tevreden, 72 procent geeft aan geen problemen te hebben met de werkdruk. Ook de overheid en de zakelijke dienstverlening doen het goed met tevredenheidspercentages van 68 en 67 procent.
Onderzoek
Het onderzoek werd gehouden onder ruim vierhonderdduizend mensen. De ondervraagden kregen stellingen als 'ik heb voldoende tijd om mijn taken goed uit te voeren', wat nu beoordeeld werd met een 5,8. Ook de stelling 'deadlines gaan niet ten koste van de kwaliteit van het werk' scoort slecht en komt uit op een 4,9.
Oplossing
'De eenvoudigste, maar meest doeltreffende oplossing is dat wergevers het gesprek hierover aangaan met hun medewerkers', vertelt Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory. 'Waar zit de crux? Zit dat enkel in de bezetting van de afdeling? Of zijn er ook andere maatregelen die snel voor verbetering kunnen zorgen?' Bovendien kunnen ook inefficiënte procedures, een onaangename werksfeer, rol-onduidelijkheid of onrealistische doelstellingen werkstress veroorzaken volgens Effectory. 'Het is goed om hierover in gesprek te gaan, zodat de vinger echt op de zere plek gelegd wordt', aldus Heezen.