Zelfrijdend DIANA-prototype: grotere autonomie en verbeterde veiligheid

Zelfrijdend DIANA-prototype: grotere autonomie en verbeterde veiligheid

Redactie Baaz

In de Romeinse mythologie is Diana de godin van de jacht, patrones van de natuur en de maan. Deze beschermheilige, altijd afgebeeld met pijl en boog, waakte over de bossen en al het leven dat er werd geboren. Vanaf vandaag wijzen haar pijlen ook de weg naar de mobiliteit van de toekomst. Een pilotproject voor een zelfstandig rijdende auto, ontwikkeld door SEAT in samenwerking met het Automotive Technology Center van Galicië, draagt inmiddels haar naam. 

‘DIANA’ is een innovatieproject waarmee SEAT autonome rijsystemen test. Het prototype op basis van een SEAT Leon is uitgerust met vijf lidar-sensoren, vijf radars, zes camera's, twaalf echo’s en acht computers die een 360º zicht rondom geven. Deze componenten genereren een grote hoeveelheid gegevens die in milliseconden worden verwerkt en naar een centrale besturingsunit worden gestuurd. Vervolgens voert de auto op basis van al die data geheel autonoom de rijhandelingen uit.

Auto als chauffeur

Bij het DIANA-prototype geeft de bestuurder de controle over aan de auto, die vervolgens als chauffeur fungeert. Toch kan het prototype - indien nodig - de controle ook teruggeven aan de bestuurder, die daarom alert moet blijven voor het geval hij de besturing weer over moet nemen. 

DIANA heeft drie functies: 

 

  • Autonomous Chauffeur: neemt de controle over in situaties met lage snelheden om start- en stopmanoeuvres uit te voeren 
  • Automated Valet Parking: parkeert de auto zonder hulp van de bestuurder
  • Summoning: de auto haalt zijn eigenaar op van een specifieke locatie en brengt hem naar een gewenste bestemming. De auto is getest op het terrein van SEAT nabij Barcelona en recent ook op een afgesloten, gecontroleerde route door de stad. Via een app kan de bestuurder de auto oproepen. Die start automatisch en benut de juiste rijstrook dankzij een HD-kaartlocatiesysteem waarmee de auto tot op de centimeter nauwkeurige weet waar hij zich bevindt. Wanneer DIANA stopt om de gebruiker in te laten stappen, worden de portieren automatisch ontgrendeld en geven de alarmlichten aan dat de auto stilstaat. Zodra de gebruiker is ingestapt, geeft de auto een startsignaal en rijdt weg. Bij een obstakel op de weg, zoals een voetganger, detecteert de auto dit tijdig en remt hij zelfstandig af. Zodra de gebruiker op de gekozen bestemming is uitgestapt, zoekt DIANA zelf een vrije parkeerplek en parkeert zichzelf automatisch in.

Op weg naar de toekomst

Op de schaal van Advanced Driving Assistance Systems (ADAS), die loopt van 0 tot en met 5, heeft DIANA inmiddels autonomieniveau 3 bereikt. Voor SEAT is het belangrijk om deze technologie te blijven ontwikkelen en te testen, om ervoor te zorgen dat het systeem honderd procent veilig is. Naarmate het autonomieniveau toeneemt, helpen de systemen het aantal ongevallen terug te brengen en files te verminderen. In de toekomst kan een auto met een grotere autonomie nieuwe, intelligente mobiliteitsdiensten aanbieden en congestie in grote steden en gebieden met gecompliceerde mobiliteit elimineren.

Zes niveaus van autonoom rijden

Geavanceerde rijassistentiesystemen (ADAS) worden ingedeeld in zes niveaus, afhankelijk van de mate van autonomie van het voertuig:

  • 0: Geen automatisering, de bestuurder regelt alle voertuigfuncties zelf.
  • 1: De auto heeft enkele hulpfuncties, zoals stuurbekrachtiging of cruise control, maar het is aan de bestuurder om te beslissen of hij deze al dan niet gebruikt.
  • 2: De bestuurder behoudt de controle over het rijden, maar het systeem kan onder toezicht van de bestuurder de besturing en snelheid regelen.
  • 3: Het systeem regelt zelfstandig alle dynamische aspecten van het rijden (besturing, snelheid en omgeving), zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen. De bestuurder moet echter voorbereid zijn om in geval van gevaar de controle over te nemen. DIANA bevindt zich momenteel in dit stadium.
  • 4: De auto kan de functies onder alle omstandigheden autonoom uitvoeren, zodat de bestuurder zich kan concentreren op secundaire taken, zonder zich zorgen te maken dat de auto de controle teruggeeft.
  • 5: Volledig autonoom, de bestuurder wordt inzittende van het voertuig en het systeem vereist geen menselijke tussenkomst in alle situaties en omstandigheden.
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie