Zo haal je het meeste uit je buitenreclame

Zo haal je het meeste uit je buitenreclame

Redactie Baaz
Marketing en reclame vinden tegenwoordig in zo’n grote mate online plaats, dat we offline uitingen nog wel eens vergeten. En dat terwijl buitenreclame nog steeds behoorlijk effectief kan zijn. Deze vorm van reclame is bij uitstek geschikt voor het mkb. We geven je een aantal tips.

Waarom zou je kiezen voor buitenreclame?

Alle online kanalen ten spijt, buitenreclame blijft een effectief medium dat een massapubliek kan bereiken. Het roept weinig irritatie op, omdat het een geaccepteerd onderdeel van het straatbeeld is. Bovendien is het een reclame-uiting die geen hinder ondervindt van zaken als adblockers. Je hoeft ook niet te kiezen tussen online en offline: het is zelfs nóg sterker om een crossmediale campagne op te zetten. 

Wat en waar?

De eerste vraag is voor wat voor soort uiting je precies kiest. Laat je bijvoorbeeld spandoeken of vlaggen bedrukken of een reclamebord plaatsen? Er zijn tal van mogelijkheden, dus verdiep je hier eerst in. Het moet passen bij je bedrijf, maar ook bij de plek waar deze komt te hangen of staan. Dat is meteen de andere grote vraag: voor welke locatie ga je? Dit moet uiteraard een plek zijn waar veel mensen komen en dan bij voorkeur je doelgroep. Zelfs als dit op je eigen pand is zijn er regels, dus laat je hier goed over informeren. Je kunt hiervoor aankloppen bij je gemeente. 

Wat is het doel van je buitenreclame?

Voordat je aan de slag gaat met hoe je buitenreclame eruit moeten komen te zien en welke tekst en/of beeld je erop wilt hebben, is het goed om eerst te bepalen wat precies het doel is van je buitenreclame. Het kan simpelweg zijn om je naamsbekendheid te vergroten, maar ook om mensen bijvoorbeeld naar je website te trekken. Het doel in je achterhoofd houden helpt niet alleen bij het vormgeven van de reclame, maar maakt het meten van de effectiviteit straks ook eenvoudiger. 

Houd het kort en krachtig 

De belangrijkste regel bij buitenreclame is dat het kort en krachtig moet zijn. Je boodschap moet met één blik volledig duidelijk zijn. Buitenreclame wordt namelijk vaak aanschouwd door mensen die op wat voor manier dan ook in de beweging zijn. Er is dus geen tijd om een langere tekst te lezen. Eventueel kun je gebruikmaken van beeld in plaats van tekst. Dit moet wel een duidelijk beeld zijn die niet voor interpretatie vatbaar is. Natuurlijk is ook een (sterke) combinatie van tekst en beeld mogelijk. 

Wees creatief 

Wat het doel van je buitenreclame ook is, het moet de aandacht van voorbijgangers trekken. Gebruik dus je creativiteit! Het droomscenario is dat je buitenreclame in zo’n positieve zin opvalt, dat mensen er foto’s van maken en deze online delen. 

Let op de leesbaarheid 

Omdat de mensen die je buitenreclame zien over het algemeen weinig tijd hebben om deze te bekijken, is de leesbaarheid ontzettend belangrijk. Kies een lettertype dat past bij je huisstijl, maar ook op afstand goed te lezen is. Ook de grootte is uiteraard van belang. 

Laat weten wie je bent 

Het zou natuurlijk zonde zijn als je boodschap wél goed overkomt, maar dat er niet bijstaat wie je nu eigenlijk bent. Zorg dus dat ook de naam van je bedrijf (of je logo) goed zichtbaar is. 

Gebruik de juiste kleuren 

Voor de herkenbaarheid gebruik je het liefst kleuren uit je huisstijl, eventueel aangevuld met andere passende kleuren. Besteed hier wel de nodige aandacht aan. 

Met het gebruik van de verkeerde kleuren kun je de plank namelijk flink misslaan. Zo kan dit bijvoorbeeld de leesbaarheid verminderen (zie het punt hierboven). De kleuren die je gebruikt moeten bovendien passen bij wat jij met je bedrijf wilt uitstralen. Zorg dat je altijd vooraf test hoe de kleurencombinatie eruit komt te zien. Heldere kleuren zijn een pre, terwijl je fletse of te felle kleuren beter kunt vermijden. 

Check regelmatig of het er nog mooi en schoon uitziet 

Als de buitenreclame eenmaal gereed is, zit je taak er nog niet op. Buitenreclame is namelijk kwetsbaar, dus moet je er goed letten dat het er schoon en mooi uit blijft zien. Probeer ook de resultaten zo goed mogelijk te meten, zodat je kunt blijven vernieuwen. Zo houd je je publiek scherp. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie