Zo pak je ziekteverzuim aan
Stress is oorzaak nummer één
Uit onderzoek van TNO blijkt dat 26 procent van het verzuim werkgerelateerd is. 36 procent van dit verzuim wordt veroorzaakt door werkstress. Zo heeft één op de zeven werknemers last van burn-out klachten. Daarbij is het opvallend dat steeds meer jonge werknemers in de leeftijdscategorie van 25-35 jaar last hebben van werkstress en lopen er zo'n 240.000 jonge werknemers rond met burn-out klachten.
Het feit op zich is natuurlijk al erg. Maar verzuim door werkstress duurt meestal ook nog langer, gemiddeld zo'n 30 dagen, en de kosten per werknemer zijn flink hoger, namelijk zo'n 7.800 euro. Reden genoeg om hier als werkgever dus serieus naar te kijken, als je dat al niet doet.
Wees attent op signalen
Om jouw werknemer adequaat te kunnen helpen, is het belangrijk om eerst te weten wat de oorzaak is van het verzuim. Vervolgens kun je kijken welke opties je hem of haar het beste kunt aanbieden.
Tip 1. Signaleer zo snel mogelijk dat jouw medewerker last heeft van werkgerelateerde stress. Hoe sneller je handelt, hoe beter het voor iedereen is.
Vraag een specialist om hulp
Tip 2. Schakel een mediator in als de verhoudingen tussen leidinggevende en ondergeschikte of tussen afdelingen verstoord zijn. Een mediator helpt de communicatie weer op gang te krijgen en gaat met alle partijen aan tafel. Vervolgens probeert hij om samen met alle partijen tot een voor iedereen aanvaardbare oplossing te komen.
Door problemen tussen medewerkers en managers op zijn beloop te laten, kom je haast altijd uit bij een hoog ziekteverzuim en hoge kosten. Als je kijkt naar alle werkgevers in Nederland samen, zorgen slechte onderlinge verhoudingen voor zo'n 1,7 miljoen verzuimdagen en tussen de 450 en 680 miljoen euro aan ziektekosten.
Geef ruimte aan talenten en vaardigheden
Tip 3. Schakel een loopbaancoach in als je merkt dat een medewerker de werkdruk niet aan kan of niet zo lekker in z’n vel zit. Een loopbaancoach inventariseert de sterke en zwakke kanten, de werkhouding, drijfveren, verlangens, vaardigheden en motivatie van de medewerker. Vervolgens komt hij tot een aanpak die het beste uit de werknemer naar boven brengt.
Tip 4. Zorg voor voldoende opleiding- en ontplooiingsmogelijkheden. Stress wordt ook veroorzaakt door het gevoel dat je het werk niet (meer) aan kunt. Of door het gevoel dat je overgekwalificeerd bent en niet op waarde wordt geschat.
Tip 5. Benoem een vertrouwenpersoon waar medewerkers terecht kunnen. Dat kan een werknemer van je zijn of iemand van buiten je onderneming. Belangrijk daarbij is dat diegene ook de mogelijkheden krijgt om maatregelen voor de werknemer of hemzelf te nemen. Het is al een hele stap als een medewerker naar een vertrouwenspersoon toe gaat. Als dat vervolgens geen resultaat geeft, wordt het vertrouwen van de werknemer flink geschaad.
Zorg voor afwisseling en waardering
Na werkstress zijn de arbeidsomstandigheden een belangrijke oorzaak van verzuim. Denk bijvoorbeeld aan de omgang met gevaarlijke stoffen, gevaarlijke en/of fysieke arbeid, onveilig of ongezond werken.
Tip 6. Inventariseer hoe mensen werken. Zorg voor meer afwisseling. En laat ze ieder uur een korte pauze nemen of dwing ze daar eventueel toe. Die gemiste productie halen ze gewoonlijk snel weer in. En uiteindelijk wint iedereen hiermee.
Bij veel medewerkers (circa tien procent) is de werkdruk zo hoog dat zij (heel) vaak activiteiten in het gezin of familie moeten missen. Die onbalans in werk versus privé gaat vaak jaren goed, maar eist ook een keer zijn tol.
Tip 7. Wees dus als werkgever alert op de ‘harde werkers’. Zorg ervoor dat ze de waardering krijgen die ze verdienen. Houd in de gaten dat ze goed voor hun privéleven zorgen. En doe zo nu en dan wat extra’s voor ze.
Vragen over ziekteverzuim? Neem dan contact op met één van Masters netwerk-experts.
Op de website van Masters netwerk vind je alles wat je moet over administratie, financiën, belastingen, salaris, HR & personeel en payrolling.