Zo start je een succesvolle crowdfundingcampagne

Zo start je een succesvolle crowdfundingcampagne

Redactie Baaz
Crowdfunding is booming. Bij crowdfunding vinden financier en ondernemer elkaar op een online platform, waarbij het gaat om sociaal lenen of investeren.

Crowdfunding kent veel succesverhalen, maar hoe zorg je ervoor dat jouw crowdfundingcampagne succesvol wordt? Hoe krijg je potentiële investeerders zo ver dat ze in jouw bedrijf investeren? Expert Jeroen Bontje, CMO bij crowdfundingplatform Symbid, zet zeven tips op een rij die een eigen vermogen crowdfundingcampagne tot een succes maken. 

• Begin met het eigen netwerk

Het is van belang om eerst in het eigen netwerk rond te kijken naar potentiële investeerders. Grote kans dat zij graag willen helpen. Denk aan (ex-)collega’s, vrienden van vroeger, zakenrelaties, klanten, leveranciers, vrienden van vrienden, etc. 

Onderschat de bereidheid van mensen om anderen te helpen niet – vooral als zij er iets in zien voor zichzelf. Daarnaast is het slim om te zoeken naar mogelijke ambassadeurs. Investeerders zijn namelijk dé perfecte ambassadeurs, want zij willen ook dat de campagne slaagt. Maak een lijst van alle potentiële investeerders en ambassadeurs en schat de omvang van hun investeringen en netwerk. Deze lijst helpt om prioriteiten inzichtelijk te maken.      

• Incentives voor potentiële investeerders

Waarom zouden potentiële investeerders in een bedrijf investeren? Zorg ervoor dat potentiële investeerders het interessant vinden om in jouw bedrijf te investeren en onderscheid je hierin. Wat zijn de mogelijke rendementen, aan welk grotere doel draag je bij? 

Ook kan je grote investeringen belonen met extra’s zoals unieke producten en geschenken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een gratis lidmaatschap of een gepersonaliseerd product. Daarnaast waarderen investeerders het als ze op een speciale manier bij het bedrijf worden betrokken. Nodig ze uit op kantoor of een speciaal evenement. Het hoeft niet altijd veel geld te kosten. 

• Onderschat niet het belang van een goede video

Veel investeerders bekijken eerst de pitchvideo en beslissen dan pas of ze meer willen lezen over jouw plannen. De eerste indruk is dus cruciaal. Er mag daarom best wat geld worden gespendeerd aan design en content. 

Elementen die van belang zijn in de video: schaalbaarheid, marktkansen, USP’s, het team en de ROI. Daarnaast schept het sympathie om de mensen achter het bedrijf naar voren te schuiven. Dit menselijke aspect kan potentiële investeerders over de streep trekken. 

• Vraag een expert om hulp

Een goede crowdfundingcampagne valt of staat met een goede planning. Bedenk hoeveel financiering er nodig is voor jouw bedrijf. Bereken op basis van dat financieringsdoel en deadline hoeveel er per week binnen moet komen en maak een duidelijke planning van de acties die genomen moeten worden om dit te halen. 

Een duidelijke financiële planning is key en daarbij is meestal hulp nodig. Wil je zeker weten dat dit goed gebeurt, of zijn financiën niet jouw expertise? Dan is het aan te raden om een expert, zoals SmartFunding, in de arm te nemen. SmartFunding is een bedrijf dat MKB-ondernemers helpt met het vinden van passende financieringsmix voor hun onderneming. Hierdoor wordt het financiële risico zoveel mogelijk verkleind.   

• Pers en media aandacht: berichtgeving is de kern

De pers bereiken met pakkende persberichten, is iets waar sommige ondernemers moeite mee hebben. Probeer te denken vanuit het perspectief van de lezer en maak het bericht zo relevant mogelijk voor hen. 

Ook is timing van belang. Een publicatie is een verspilling als de campagne nog maar voor 5 procent gefinancierd is. Grote kans dat de lezers hierdoor niet gemotiveerd worden om te investeren. Zij willen er zeker van zijn dat zij investeren in een succesvolle campagne. De beste timing voor persaandacht is het moment wanneer het overgrote deel van het doelbedrag is gefinancierd. Hierdoor zullen potentiële investeerders sneller over de streep worden getrokken. 

• Betrek investeerders en creëer vertrouwen met regelmatige updates

Tijdens de campagne is het op de hoogte houden van (potentiële) investeerders essentieel. Via een blog, mailings of social media kun je aan je hen laten zien hoe gepassioneerd je bezig bent en welke successen je behaalt. Het laat zien dat jij je 100% inzet en niet bang bent om je voortgang te delen en om feedback te vragen. 

Plan een reeks wekelijkse updates, waarvan elke update niet meer dan 30 minuten van je tijd kost. Zo onderhoud je een hechte relatie met de crowd vanaf het moment dat er gefinancierd wordt. 

• Optimaliseer je campagne met Search Engine Optimalization

In deze tijden waarin iedereen met elkaar verbonden is via het internet, is het van belang dat jouw crowdfundingcampagne goed gevonden wordt op Google. Hierbij is het zaak om als bedrijf een website te hebben waar de crowdfundingcampagne naar gelinkt kan worden. 

Stel kernwoorden op voor je campagne – woorden waar potentiële investeerders waarschijnlijk op zullen zoeken – en gebruik deze woorden in de titels, koppen, afbeeldingen tags, meta titels, omschrijvingen, URL’s, etc. 

Zorg dat alle online profielen zoals website, Facebook, LinkedIn, Google+ en alle andere bedrijfspagina’s zijn gericht op de crowdfundingcampagne en linken naar de campagne. Aan de hand van Google Adwords Keywords Planner kan je relevante kernwoorden voor jouw campagne bepalen. Met deze woorden kan je vervolgens jouw pagina’s SEO-proof maken.
 
Uiteraard staat voorop dat je als ondernemer 100% toegewijd moet zijn om een succes van te maken van je crowdfundingcampagne. Met deze tips moet je in ieder geval al een heel eind kunnen komen. Begin nu en word succesvol! 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie