Zomerparkfeest Venlo is dit jaar ook proeftuin voor sociale en duurzame innovaties
Van 17 tot en met 20 augustus staat Venlo weer in het teken van Zomerparkfeest, het grootste gratis festival in haar soort van Nederland. In het Julianapark is dit jaar naast een divers cultureel programma met onder meer muziek, theater, dans en film ook extra ruimte voor duurzame en sociale innovaties. In samenwerking met Innofest geeft de organisatie drie startups de kans om het festival als proeftuin in te zetten. Zo kunnen ze waardevolle feedback ophalen om hun product of dienst te verbeteren en meer impact te maken.
Verduurzaming van Zomerparkfeest: Samenwerking met Innofest voor inspirerende innovaties
Peter Kerkhoff is als voorzitter team duurzaamheid van Zomerparkfeest al jaren bezig met de verduurzaming van het evenement. Hij ziet het faciliteren van de testcases als een mooie manier om innovatieve ondernemers en het publiek met elkaar in contact te brengen zodat ze van elkaar kunnen leren. “Voor ons gaat duurzaamheid over het verbeteren van de kwaliteit van alle facetten van ons festival. Het is geen doel op zich, maar een continu proces op weg naar een nog beter festival. We vinden het belangrijk dat die verbeteringen zichtbaar zijn voor ons publiek. Door ze mee te nemen in de keuzes die we maken en te laten zien wat allemaal wél mogelijk is, willen we ons publiek inspireren. Daarin past de samenwerking met Innofest perfect”, aldus Kerkhoff.
Op Zomerparkfeest zijn de volgende drie testcases aanwezig:
Messcherp
Werkstress is al jaren beroepsziekte nummer één. Meer dan een miljoen mensen loopt elk jaar het risico om met een burn-out thuis te komen zitten. Tel daar alle prikkels van onze moderne samenleving bij op, en de noodzaak is groot om manieren te vinden om de stress van alledag beter te kunnen reguleren. Messcherp geeft daarom mindset-, ademwerk- en koudetrainingen aan bedrijven en organisaties. De ondernemers weten inmiddels dat hun methode werkt, maar nog niet hoe ze hun verhaal het beste kunnen overbrengen. Daarover gaan ze tijdens de komende dagen met festivalbezoekers in gesprek.
The Water Company
In Nederland kun je op veel plekken lege flesjes inleveren voor statiegeld, maar niet overal in de wereld is dit zo goed geregeld als hier. Daarom heeft The Water Company een biologisch afbreekbare fles ontworpen. De drinkfles blijft een jaar goed in de schappen en doet er twee jaar over om helemaal op te lossen. De ondernemers achter deze innovatie willen tijdens Zomerparkfeest weten wat bezoekers vinden van de look en feel van hun product.
Exoy™ ONE
Entertainment zou niet schadelijk moeten zijn voor het milieu, zo luidt het motto van Exoy™ ONE. Zij hebben een lichtinstallatie ontwikkeld die gemaakt is van milieuvriendelijke materialen en bovendien eenvoudig te repareren is. Dit stimuleert duurzaam gebruik en zorgt voor minder elektronisch afval. Op Zomerparkfeest testen ze de gebruikerservaring en de impact van hun product op de stemming van festivalbezoekers.
Deze tests worden mogelijk gemaakt door de Rabobank, Brightlands Campus Greenport Venlo, LIOF, Ondernemend Venlo, Fontys, Bluehub, Circular Design Group en Zomerparkfeest.
Innovatietour
Voor festivalbezoekers die meer willen weten over de ondernemers en de prototypes die zij op Zomerparkfeest testen, organiseert Innofest op zaterdag en zondag een innovatietour. Deze tour gaat langs bij alle drie de testcases, waarbij de ondernemers meer vertellen over hun innovatie en bezoekers vragen kunnen stellen. De tour start op beide dagen om 16.00 uur bij TEATRO.