10 jaar Drukwerkdeal.nl: van startup tot marktleider
Het internet wordt overspoeld met websites waar je tegen 'de laagste kosten' je drukwerk kunt laten verzorgen. Dat maakt de markt dan ook een competitieve. Toch houdt Drukwerkdeal.nl het hoofd bijzonder hoog boven water. Onlangs vierde het bedrijf haar tienjarig bestaan en het bedrijf groeit alleen maar door. 'Tien jaar is best lang, zeker in de markt voor drukwerk, waar in al die jaren heel veel is veranderd', begint Sylvia. 'De markt voor drukwerk was voordat online websites om de hoek kwamen kijken niet echt transparant.'
Toegankelijk
Sylvia vervolgt: 'Mensen zijn natuurlijk steeds meer vertrouwd met e-commerce en doen dus makkelijker aankopen via het internet. Bovendien kunnen steeds meer mensen overweg met de software. In feite hebben we een markt gecreëerd: professionele printmedia voor bedrijven en kleine zelfstandigen, daar was tien jaar geleden geen sprake van.'
Sterke klantrelaties
Opvallend is dat Drukwerkdeal.nl vertrouwen schept tussen klant en bedrijf. Zo zijn de werknemers van het bedrijf nadrukkelijk met voornaam aanwezig op de website. 'Dat is ook noodzakelijk', zegt Sylvia. 'Drukwerk is best wel een gevoelig, creatief product. Er moet een vertrouwen zijn tussen ons en de klant. Een webshop is geen fysieke winkel voor grafisch ontwerp en DTP. Er is meer afstand. Wij geloven echter dat je uiteindelijk toch zaken doet met mensen en dat willen we ook uitdragen. Soms organiseren we evenementen. Wanneer klanten langskomen die ons nog niet in het echt hebben gezien, zijn ze soms echt verrast: "Hé, dat ben jij gewoon echt! Ik heb jou gezien!"'
De cirkel van de lach
De relatie met klanten houdt niet op met de uiting naar buiten. 'Naarmate je als bedrijf groeit, wordt het lastiger om vaste contacten voor klanten aan te bieden. Iets wat we wel belangrijk vinden, want wanneer een medewerker de klant beter leert kennen, kan deze ook beter inspelen op zijn of haar behoeftes. Toch hebben we er iets op gevonden. We hebben cirkels gevormd van specialisten, waarbij elke cirkel een kleine groep klanten bedient. In zo’n serviceteam zitten bijvoorbeeld customer service medewerkers, bestandenexperts en after sales. De klant wordt daar blij van, want hij wordt altijd goed geholpen doordat mensen hem kennen en begrijpen. Onze medewerkers worden daar echter ook blij van, omdat ze dichter bij de klant staan en werk leveren waar de klant blij van wordt, waar zij weer blij van worden. Het is eigenlijk een positieve spiraal waarin we zitten, de cirkel van de lach noemen we dat.'
De toekomst van drukwerkdeal.nl
'E-commerce is nog lang niet volwassen, dus langer dan vijf jaar vooruitkijken is wel heel ambitieus. Er liggen nog enorme groeimogelijkheden, de rek is er nog lang niet uit. Wel zien we dat mensen steeds meer kiezen voor gemak. Online gaan we daar het zwaartepunt leggen.'