4 tips voor een goede whitepaper
Een goed geschreven whitepaper kan een krachtig onderdeel van een marketingstrategie zijn. Wij doen uit de doeken waarom en hoe je een whitepapier het best op papier zet.
Waar doelt een whitepaper voor?
Een whitepaper is een document waarin jouw bedrijf kosteloos kennis deelt. Je laat in het document zien waarin je expertise ligt. Let op: het is geen verkoopbrochure. Hoewel het zeker als een marketingtool kan worden gezien, is promotie of sales niet het doel.
4 tips voor een goede whitepaper
-
Je mag de lengte zelf bepalen, maar een whitepaper hoort zeker niet te kort te zijn.
-
Een whitepaper is meer een informatief document dan een tekst waarin je jouw product of dienst de hemel in prijst. Er is zeker ruimte voor een subtiele verwijzing wat jouw bedrijf voor de lezer kan betekenen, maar het mag absoluut niet aanvoelen als een stukje sales.
-
Het lijkt een open deur, maar de tekst moet goede informatie bevatten en vakkundig worden geschreven. Spelfouten zijn uiteraard uit den boze. Voor het beste resultaat stel je een professioneel team aan, bestaande uit een schrijver, redacteur en grafisch designer.
- Houd in je achterhoofd wie de lezer is en welke kennis die in huis heeft. Als de lezer al over enige kennis beschikt moet je ervoor waken dat je dingen uitlegt die hij of zij al weet. Een whitepaper geeft altijd nieuwe informatie. Anderzijds behoeft sommige (technische) informatie meer uitleg, zeker als de lezer minder over het onderwerp weet.