5 inspirerende documentaires voor de ondernemer
Met honderden digitale zenders en online only tv is er een zee aan keus. Inspirerende documentaires waar je als ondernemer veel aan hebt, bijvoorbeeld.
Documentaires voor ondernemers
Er is de laatste paar jaar veel gebeurd op het vlak van televisieconsumptie. De avonden waar we veroordeeld waren tot het lineair bekijken van de onuitputtelijke stroom aan talentenjachten, hulp-tv, hitsige boeren en emoshows van de bekende publieke en commerciële netten, zijn gelukkig voorbij.
Anno 2016 is het kiezen als een kind in een snoepwinkel. Ga je voor Netflix, toch NPO, ga je online of kies je het digitale themakanaal? Met de regelmaat van de klok brengen al deze aanbieders de beste en meest fascinerende documentaires. Docu's die de ondernemer zeker inspiratie kunnen bieden. Vijf tips van ons, gratis en voor niets!
The universe of Keith Haring (2008)
De fantastische expositie in de Rotterdamse Kunsthal is helaas afgelopen, maar wil je zien hoe goed het zakeninstinct van de kunstenaar Keith Haring (1958-1990) gedurende zijn korte leven was, check dan 'The universe of Keith Haring' van Christina Clausen. Naast belangrijk artiest was de Amerikaan ook uitgekiend zakenman. Zijn iconische tekeningen en graffiti art vlogen nog tijdens zijn leven als warme broodjes over de toonbank: koelkastmagneten, buttons, T-shirts, tassen en kalenders. Lange tijd ook verkrijgbaar in zijn eigen Pop Shop (inmiddels online). O ja, voor een groot deel natuurlijk geleerd van ene Andy Warhol.
Waar te bekijken: online is de docu op verschillende plekken te vinden.
Freakonomics: The Movie (2010)
'Freakonomics: A Rogue Economist Explores the Hidden Side of Everything' is een boek geschreven door econoom Steven Levitt en de journalist Stephen J. Dubner dat verscheen in 2005, in 2010 volgde de documentaire. Deze docu gaat niet puur over ondernemen, maar legt wel interessante dwarsverbanden tussen maatschappij en economie: van de oorzaken van criminaliteit tot de keuze van ouders voor een naam voor hun kind. Freakonomics geeft een zowel cynisch, grappig als relativerend beeld van ons gedrag en de gevolgen ervan. Kennis waarmee je altijd wat kunt als ondernemer.
Waar te bekijken: via Netflix en online.
Een jaar in Champagne (2014)
Tijd voor een drankje: Champagne. De luxe bubbel is prijzig. Niet alleen vanwege de exclusiviteit en de bescheiden productie, ook vanwege een zeer gewiekste marketingstrategie en dat al jaren lang. Wijnimporteur Martine Saunier vertelt in deze dorstopwekkende documentaire over de Noord-Franse feestwijn. Zes verschillende producenten worden bezocht en de documentairemaker tracht een tipje van de sluier op te lichten van het geheim achter de succesvolle, exclusieve drank en vooral: het marketingsucces ervan.
Waar te bekijken: gewoon op Netflix.
Wal-Mart: the high cost of low price (2005)
Altijd goed om te zien hoe het niet moet. Walmart kreeg tien jaar terug een flinke knauw toen twee jonge documentairemakers de grootste supermarktketen van de VS in zijn hemd zette. Volgens de documentaire genereerde Walmart forse winstcijfers, omdat personeel zwaar werd onderbetaald en men onmenselijk veel uren moest draaien. Veel Walmart-producten werden voor een appel en een ei in elkaar geflanst door arbeiders met een slavenloontje in landen als Bangladesh en China. Volgens Walmart schilderden de documentairemakers een verkeerd en eenzijdig beeld. Wij leren wat slechte pr met je bedrijf kan doen.
Waar te bekijken: online..
L'Amour Fou (2010)
Achter een succesvol zakenman staat vaak een sterke rechterhand. In het geval van de legendarische modeontwerper Yves Saint Laurent kun je best zeggen dat zijn rechterhand dé zakelijke succesfactor was. Want Saint Laurent kon kleding ontwerpen als niemand anders – zijn zakelijke instinct was nog minder dan nul. Gelukkig ontmoette hij eind jaren vijftig Pierre Bergé, die hem tot zijn dood in 2008 vergezelde als zaken- en levenspartner. Een prima docu over Saint Laurent die de leiding kreeg over het slechtlopende modehuis Dior en later ook onafhankelijk de wereld veroverde. Bergé zorgde ervoor dat de catwalkshows vlekkeloos verliepen, de haute couture werd verkocht en Saint Laurent zijn erfenis zo winstgevend mogelijk bleef.
Waar te bekijken: zet Netflix maar weer aan.