Alpina opent deuren naar doven en slechthorenden
Alpina is de eerste financiële dienstverlener die via Tolkcontact Telefonie van Berengroep bereikbaar is voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking. Alpina hoopt het leven van de doelgroep - die dagelijks tegen problemen aanloopt omdat de samenleving niet op ze is ingesteld - hiermee iets te vergemakkelijken. Marc Diks van Alpina: ‘Wij hebben inclusie en innovatie hoog in het vaandel staan. Daarnaast wil Alpina al haar klanten gewoon goed bedienen, of dat nou online, aan de telefoon of dichtbij en persoonlijk in de winkel is.’
Doven en slechthorenden die klant zijn of willen worden bij Alpina kunnen telefonisch contact opnemen met het bedrijf op de manier waarop zij dat willen: in gebarentaal, spraak of tekst. Met één knopdruk op de Alpina-website en zonder extra kosten bellen ze via een tolk, gebarentaal of met tekstondersteuning naar de financiële dienstverlener.
Beperkingen
Mensen die doof of slechthorend zijn en mensen met een spraak- of taalbeperking hebben volgens de wet recht op een gelijkwaardige behandeling. Toch lopen doven en slechthorenden in de praktijk dagelijks tegen beperkingen aan als het gaat om toegang tot informatie en communicatie. Denk aan een intercom bij de deur of een uitlegvideo op YouTube. Maaike van der Hagen van Berengroep, die wil bijdragen aan een samenleving die toegankelijk is voor doven, slechthorenden en mensen met een spraak- of taalbeperking, is dan ook blij dat een grote partij als Alpina de samenwerking heeft gezocht en hoopt dat meer bedrijven en organisaties zich snel aansluiten.
Inclusie
Volgens Van der Hagen is de maatschappelijke discussie over inclusie en toegankelijkheid nog relatief jong. ‘De wet die de Nederlandse Gebarentaal erkent, is bijvoorbeeld pas in 2021 ingevoerd ondanks een jarenlange lobby van onze kant.’ De corona-uitbraak en de roep om een tolk tijdens de persconferenties gaven het laatste zetje naar de wetsinvoering, vermoedt Van der Hagen.
Alpina
Alpina verzorgt bemiddelings- en adviesdiensten op het gebied van verzekeringen, hypotheken, financiële planning, pensioenen en makelaardij voor particuliere en zakelijke klanten. Het bedrijf wil haar cliënten helpen onbezorgd te wonen, ondernemen en leven. Alpina doet dat door financiële zekerheid te bieden met een compleet pakket aan diensten en producten. De financiële dienstverlener is onderdeel van de Alpina Group, een adviesbedrijf met meer dan 80 vestigingen in Nederland en België, ruim 2.000 medewerkers en een serviceprovider voor meer dan 3.000 zelfstandige adviseurs.
Lees ook: Rookmelders wettelijk verplicht vanaf 1 juli: dit is alles wat je moet weten
Lees ook: Op de hybride werkplek staat goede audio voor professionaliteit en een positieve werkcultuur