Als CEO een stapje terug doen in tijden van groei

Als CEO een stapje terug doen in tijden van groei

Redactie Baaz

Na twaalf jaar aan het roer te hebben gestaan hevelen Mark Schreurs en Florian Minderop, oprichters van MisterGreen, het CEO-schap over aan Caroline Asselbergs-van Dijl. Schreurs en Minderop gaan verder onder de noemer Chief Visionary Officer (CVO) waarmee ze zich vooral focussen op de toekomst van het bedrijf.

MisterGreen is een elektrische leasemaatschappij waar klanten uitsluitend Tesla’s kunnen leasen. Schreurs en Minderop hebben het bedrijf twaalf jaar geleden opgericht met als doel een alternatief bieden voor fossiele brandstof. De keuze voor Tesla is volgens beiden simpel: “Tesla heeft dezelfde missie als wij. Ze willen er voor zorgen dat de wereld snel overschakelt op elektrisch rijden. Om dat voor elkaar te krijgen ontwikkelen ze continu nieuwe technologieën. Tesla’s zijn computers op wielen die je in de toekomst met één druk op de knop volledig zelfrijdend kunt maken’’, vertelt Minderop.

MisterGreen doet het goed in Nederland. Daarom willen de mannen buiten de landsgrenzen treden en hun concept verder in Europa uitbouwen. Ze hebben er het volste vertrouwen in dat dat gaat lukken, aangezien ze zich specialiseren in één product. “Een gespecialiseerde slager kan makkelijker over de grens gaan dan bijvoorbeeld een supermarkt. De slager heeft namelijk één product, terwijl de supermarkt honderden importeurs en leveranciers heeft”, legt Schreurs uit. “Omdat we nu opschalen in Europa, hebben we de dagelijkse werkzaamheden van het bedrijf overgedragen aan Caroline. Daardoor kunnen Florian en ik ons concentreren op het ondernemen in het buitenland.”

Van niets iets maken

De stap is dus niet alleen voor MisterGreen positief, ook op persoonlijk vlak wilden Schreurs en Minderop terugkeren naar de kern. “Het was voor ons een moment om na te denken over waar we echt goed in zijn. In het begin dachten we dat we alles konden, terwijl we nu van mening zijn dat het slimmer is om mensen aan te nemen die beter zijn dan wij’’, vertelt Minderop. “Het bedrijf managen, en het realiseren van meer binnenlandse groei: daar krijg ik minder energie van. Ik wil nieuwe dingen ontdekken en grenzen opzoeken die andere mensen eng vinden of waar ze nog niet in geloven. Dat vind ik het allerleukste wat er is.”

Daar is compagnon Schreurs het mee eens. “Als je een bedrijf uit de grond stampt, ben je niet alleen ondernemer, je bent ook CEO, manager, ondernemend medewerker én werknemer. Maar eigenlijk moet je een ondernemer niet lastig vallen met managementzaken of dertig sollicitatiegesprekken in een week tijd. Ondernemers denken vaak onterecht en te makkelijk ‘dit doe ik er wel even bij’. Nu kunnen Florian en ik weer focussen op ondernemen terwijl Caroline onze CEO en managementtaken waarneemt. Van niets iets maken, dat is écht onze kracht.”

Ook de timing om als CEO een stapje opzij te zetten, voelt goed aan. “Juist omdat we uitbreiden naar het buitenland, was het tijd voor reflectie. Als je namelijk een scherpe bocht maakt, is het goed om te herschikken’’, aldus Schreurs. “We moeten buitenlandse markten goed onderzoeken om ze te begrijpen. Daar gaat heel wat tijd inzitten. Onze bestaande business kreeg daardoor niet de aandacht die ze verdiende.”

Vliegen zonder founder

Caroline Asselbergs-van Dijl begon als Chief Marketing Officer (CMO) bij MisterGreen. Als nieuwe CEO past ze volgens Minderop en Schreurs niet alleen goed bij de winkel in Nederland, haar commerciële achtergrond en internationale mindset is ook meer dan welkom. “Ze heeft een Franse achtergrond én ze heeft in Duitsland gewerkt. Omdat we juist in die landen de markt willen veroveren, kan ze met ons meedenken’’, vertelt Minderop. “Laat Mark en mij maar heen en weer vliegen om gekke dingen te creëren. Caroline zorgt ervoor dat we de structuur erin houden, dat het niet te veel kost en dat we niet steeds dezelfde fouten maken.”

Volgens Schreurs is het ook de ultieme testcase om na te gaan of je als bedrijf kunt vliegen zonder founder. “Als je echt wilt groeien, mag je organisatie niet afhankelijk zijn van de oprichters. Je moet alles vastleggen in processen. Stel dat er ons iets overkomt en al onze ideeën in ons hoofd zijn blijven zitten, dan wordt het heel lastig voor de opvolger om in te stappen. Het was Caroline zelf die naar ons toekwam met het idee om deze centrale positie in te nemen om ons terug in onze kracht te brengen. We voelden elkaar goed aan en we wisten alle drie in welke versnelling het bedrijf kwam. We hebben veel vertrouwen in haar. Het is de juiste persoon op de juiste plek.”

Terugkeren naar de essentie

Ook de titel Chief Visionary Officer komt van Asselbergs-van Dijl. “Je kunt kiezen om founder te blijven, maar wat zegt dat over je dagelijkse taken? Onze nieuwe functietitel dekt de lading: voor alle toekomst gerelateerde zaken moet je bij ons zijn’’, aldus Schreurs.

“Ga als ondernemer na waarom je bepaalde taken op je neemt. Vaak luidt het antwoord ‘het is zo gegroeid’. Maar het is niet omdat je een onderneming opzet, dat je automatisch ook overal goed in bent of van alles gelukkig wordt. Probeer zaken waar je niet goed in bent uit te besteden en keer terug naar de essentie. In ons geval: nieuwe dingen bouwen’’, besluit Minderop.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie