App-review Simacan Control Tower: altijd de regie over je logistieke processen
Klanten die jouw producten online bestellen, wil je zo goed mogelijk van dienst zijn. Die klant de gehele dag thuis laten wachten op het pakketje dat je naar hem verstuurt, past daar niet bij.
Want mensen bestellen juist online vanwege het gemak en de snelle bezorging. Met de Control Tower dicht dienstenaanbieder Simacan het gat tussen de planning van logistieke bedrijven en het bezorgen van producten. Ook voor kleinere ondernemingen.
Veel organisaties besteden het transport uit aan derde partijen. Die hanteren allemaal hun eigen systemen, waardoor de opdrachtgever lastig inzicht heeft in de planning. Zo weet een winkeleigenaar niet hoe laat de vrachtwagen met voorraad precies voor zijn deur staat, en de consument niet hoe laat precies de levering komt.
De spil
Simacan brengt de data van systemen van bedrijven en die van transporteurs samen in een cloud-based platform: Simacan Control Tower. Winkels kunnen bij de ‘ontvangst goederen’ een groot scherm ophangen, waarop alle gecombineerde data uit dat platform te zien zijn. Op deze manier zijn de winkelmedewerkers voorbereid op de komst van de vrachtwagen. Bovendien kunnen de transportplanners proactief ingrijpen in het geval van een eventuele vertraging om die zoveel mogelijk te beperken. Dit principe werkte Simacan verder uit op het gebied van thuisbezorging. Naast de data uit planning, voertuigen en verkeersinformatie om de aankomsttijden te berekenen, communiceert de Control Tower ook data van en naar de connected voertuigen die de bestellingen bezorgen. De dienst is dus de spil tussen planning, transportmanagementsysteem (TMS) en driver terminals.
Nauwkeurig tijdsslot
Laten we de bezorgservice van een supermarkt als voorbeeld nemen. Stel, een vrachtwagen heeft op een dag vijftien adressen die hij moet aandoen. De bestuurder ziet alle adressen overzichtelijk op een rij staan en kan makkelijk van het ene naar het andere adres navigeren – zonder losse papieren in de auto. De Control Tower voegt op de bezorgdag aan de beschikbare data nog eens verkeersinformatie toe, zowel historische gegevens als realtime data. Klanten die hun boodschappen online besteld hebben, zien dan ’s ochtends al op de website in welk halfuur de vrachtwagen voor hun deur staat. Bijvoorbeeld tussen 15.00 uur en 15.30 uur. En vervolgens krijgt de klant een halfuur vóór dat moment een sms met een tijdsslot van vijftien minuten. Bijvoorbeeld tussen 15.10 uur en 15.25 uur. Een gehele dag thuis blijven wachten, is daardoor niet meer nodig. Dat demonstreerden Simacan en TomTom Telematics ook op de ICT & Logistiek-beurs. Bezoekers konden er onder meer kijken naar een videocase over de bezorgservice van Albert Heijn.
Pizza’s of bloemen
Vanzelfsprekend is de Control Tower interessant voor grote bedrijven die leveringen uitbesteden aan derde partijen, maar wel zelf de regie willen behouden. Maar juist ook kleine bedrijven die bijvoorbeeld pizza’s of bloemen bezorgen, kunnen hiervan profiteren. Vroeger waren zulke oplossingen complex en moest je een consultant inhuren om de software te configureren. Simacan Control Tower daarentegen is cloud-based en vereist geen ingewikkelde installatie. Daarnaast hanteert Simacan een pay-per-use-model. Rijd je weinig ritten, dan betaal je ook weinig. Daardoor is de drempel om met zo’n oplossing te werken, veel lager geworden.