AppMachine zoekt heil in de Verenigde Staten
AppMachine, het bedrijf dat het voor iedereen mogelijk maakt een mobiele en professioneel uitziende app te bouwen, heeft in de hoop de Amerikaanse markt te veroveren een kantoor in San Francisco geopend.
Internationale aspiraties
AppMachine heeft ruim een week geleden de deuren van een kantoor in technologieparadijs Silicon Valley geopend. 'Voor iedereen een eigen app', is het motto van de van origine Friese start-up. Met de machine kun je op doodsimpele wijze een app in elkaar zetten, maar met een verbluffend resultaat. Nederland bleek dan ook al snel te klein voor Siebrand en Amerika stond hoog op het lijstje van de ambitieuze directeur. ´Silicon Valley is natuurlijk het bruisende digitale dorp waar alles gebeurt. Als je het daar doet, volgt meestal de hele wereld. Je kunt wel wereldberoemd zijn in Roemenië, maar daar heb je toch wat minder aan´, legt hij uit. ´Daarnaast is het een makkelijke markt, omdat we hier vrij Amerika-georiënteerd zijn en allemaal Engels spreken. Onbekend maakt ook onbemind. In Azië zijn we bijvoorbeeld bezig geweest met Japan, maar van die mensen snappen we helemaal niks. Komen ze hier vier dagen op bezoek, nemen ze elke dag een cadeautje mee. In de Verenigde Staten heerst ook een andere cultuur, maar daar weten we van.´
Volgens Siebrand is het een vereiste om je in Amerika te vestigen, wil je daar enige voet aan de grond krijgen. 'Toen we vorig jaar de wereld overtrokken kregen we veel aandacht, maar we merkten wel dat je echt een Amerikaans bedrijf moet zijn om daar zaken te doen. Als een geïnteresseerde op een beurs vroeg waar we vandaan kwamen, liepen ze vervolgens gelijk door. En als je de app door een derde partij laat verkopen blijft dat dan toch een verkoopkantoortje dat een Europees product verkoopt. Nu zijn we echt een Amerikaans bedrijf, dat is toch wel een groot verschil. Bovendien kun je het gewoon beter zelf in de hand houden. In São Paolo en Hamburg zijn we bijvoorbeeld wel een partnerschap aangegaan, maar de Amerikaanse markt vinden we zo belangrijk, daar willen we zelf een grote stempel op drukken.'
Hulp van zwaargewichten
Om het avontuur in de Verenigde Staten tot een succes te volbrengen heeft AppMachine een aantal zwaargewichten aangetrokken. Joe Monastiero, medeoprichter van succesvolle bedrijven als appMobi en Intervideo, gaat het kantoor in San Francisco leiden. Marco ten Vaanhalt en Mukul Agarwal, doorgewinterde Silicon Valley-mannen en oprichters van Boost Ventures, gaan Joe en zijn team voorzien van advies. 'Die drie hebben zo´n groot netwerk. Een van die jongens van Boost Ventures is de buurman van Mark Zuckerberg. Die maakt bij wijze van spreken elke ochtend een praatje met hem als ze de post ophalen. Ik zou hier in Oranjewoud rondjes kunnen lopen wat ik wil, maar dan kom ik echt niemand tegen waarmee ik potentieel business mee zou kunnen doen', lacht Siebrand.
Verwachting van de VS
'Verwachtingen en doelstellingen, daar kun je van alles over verzinnen, maar de praktijk moet het toch uitendelijk uitwijzen. Wat we op dit moment ervaren is wel dat we echt de mogelijkheden hebben om hele grote aantallen apps in Amerika te verkopen. Dat klinkt vaag en dat is het ook, maar voor ons is het ook een spannend avontuur. Maar de reacties op AppMachine zijn zo positief en we zitten zo dichtbij het vuur', aldus Siebrand. 'We starten op het Mobile World Congress, volgende week in Barcelona. Daar komt de hele wereld. Vanuit daar willen we AppMachine in Amerika laten groeien.'
AppMachine 2.0: abonnementsmodel
Om een kans te maken op de Amerikaanse markt heeft AppMachine er niet alleen een kantoor gehuisvest, maar ook het prijsmodel aangepast. Deze verandering wordt ook in Europa doorgevoerd. Voorheen betaalde je een kant-en-klare prijs (van 399 tot 999 euro), straks is het een abonnement. Je betaalt dan per maand 49 euro voor een Android-, iPhone of Windows Phone-app en 99 euro als je ook nog een iPad-versie wil. ´De wereld is veranderd, mensen gaan niet meer eenmalige verplichtingen na voor software. Software lever je als een dienst. Op deze manier maak je het heel laagdrempelig, omdat er nu bijna geen risico voor de klant inzit. Het is een belachelijk laag bedrag, dus zo´n bedrijf kan bij wijze van spreken er na een maand ook weer vanaf. Dat zou in dat geval voor ons natuurlijk niet echt winstgevend zijn, maar het creëert wel een andere emotie dan wanneer je 1000 euro moet neerleggen. Als zo´n app zichzelf bewijst, dan houd je die wel.´