Auto's Hyundai en Kia volgend jaar op zonne-energie
Drie verschillende oplaadsystemen
Hyundai ontwikkelt drie verschillende oplaadsystemen die gebruikmaken van zonne-energie: een siliconen zonnepaneel, een semi-transparant zonnepaneel én lichtgewicht flexibele zonnecellen. Het siliconen zonnepaneel wordt bevestigd op het dak en laadt per dag 30 tot 60 procent van de batterij van een elektrische auto op.
Flexibele zonnecellen
De flexibele zonnecellen integreert Hyundai in de motorkap of het dak en deze zijn eveneens bedoeld om de batterij van een elektrische auto op te laden. Deze flexibele cellen komen later op de markt. Het semi-transparante zonnepaneel is bedoeld om van auto's met benzine- of dieselmotor milde hybrides te maken.
Oplaadsysteem Hyundai
Het complete oplaadsysteem dat Hyundai ontwikkelt bestaat uit een zonnepaneel, een regulator en een batterij. Het zonnepaneel zet het licht om in elektriciteit en produceert in de volle zon 0,1 kWh per uur. Een computergestuurd systeem controleert de maximumspanning en vertaalt dit naar een bruikbaar voltage om de batterij op te laden.
Hyundai en Kia niet de eerste
Het is overigens niet voor het eerst dat zonnepanelen in auto's worden toegepast. De Fisker Karma had ze al en ook de Toyota Prius is ermee verkrijgbaar. Mercedes paste ze jaren geleden al toe in de S-Klasse, om de motoren van het ventilatiesysteem in een geparkeerde auto draaiend te houden.