Bedrijven verhogen investeringen voor digitale transformatie
En de verwachtingen zijn hoog bij deze bedrijven. Bijna alle bedrijven (94%) verwachten een substantiële en impactvolle digitale transformatie te realiseren. Toch blijkt dat de meerderheid van de bedrijven in een digitale transformatie niet hun vooropgestelde doelstellingen behalen. Dit blijkt uit het ‘Mind the Tech Gap’ onderzoek onder ca. 2.700 leidinggevenden dat vandaag gepubliceerd is door Boston Consulting Group (BCG).
Bedrijven kampen met vijf belangrijke uitdagingen voor het opzetten en uitvoeren van digitale transformaties:
- Het maken van de juiste keuzes tussen disruptieve technologieën: de top 3 van transformerende bedrijfstechnologieën die worden genoemd zijn geavanceerde AI, Blockchain en IoT;
- Snel op grote schaal kunnen opereren met nieuwe digitale oplossingen;
- Het werven van digitaal talent: de drie technische functies die het lastigst zijn in te vullen zijn experts in geavanceerde tech, software engineers en data scientists;
- Het prioriteren van investeringen en ontwikkeling;
- Het beheren van de kosten en onzekerheid van het rendement op investeringen.
Een aanvullende survey van BCG onder 613 Nederlandse werknemers laat zien dat 60% niet bekend is met digitale transformatie. Ook geeft 36% aan niet te weten welke technologieën belangrijk zijn voor het bedrijf. Dit benadrukt de onwetendheid van digitale transformatie en het belang van technologieën voor bedrijven bij werknemers. Om digitale transformatie succesvol en impactvol te realiseren is het daarom ook belangrijk om medewerkers aan boord te krijgen.
"Veel CEOs waarmee ik spreek, worstelen met de uitdaging om hun bedrijfsstrategie te realiseren via grote digitale transformaties. Als klap op de vuurpijl lanceren wij BCG X, een bijna 3000 medewerkers tellende tech build en design unit. BCG X zal de diepgaande branche-en functionele expertise van BCG een boost geven om innovatie op schaal mogelijk te maken en succesvolle end-to-end digital transformatie te leveren”, aldus Christoph Schweizer, CEO van BCG.
Ook geven respondenten in het Mind the Tech Gap-onderzoek aan dat zij zich zorgen maken over hun ecosysteem van tech partners en leveranciers. Zo is er volgens 85% van de ondervraagde bedrijven een omslachtige coördinatie tussen leveranciers en ervaart 75% cookie-cutter oplossingen. Ook ziet 70% een gebrek aan ondersteuning bij het prioriteren van de stappen binnen de transformatie.
Om klanten te helpen om deze uitdagingen aan te gaan en de pijnpunten aan te pakken, is BCG X gelanceerd - een hybride tech build & design unit die bijna 3.000 technologen en designers samenbrengt. Door technologie te combineren met bedrijfsstrategie en diepgaande sector & functionele expertise, biedt BCG klanten unieke hulpmiddelen. Deze hulpmiddelen helpen klanten met versnelde digitale transformatie, tech en business innovatie en AI & advanced analytics oplossingen op maat en meer. Dit kan niet worden bereikt door consultants of tech vendors alleen - samen brengen BCG en BCG X ambitieuze tech en business builds op schaal te brengen.
“Snel en impactvol transformeren met behulp van technologie is een van de grootste uitdaging waar bedrijven in Nederland vandaag de dag voor staan. Digitale transformatie is cruciaal voor bedrijven die willen winnen. Met BCG X brengen we de vele technologische capaciteiten van BCG samen op één plek om digitale oplossingen voor onze klanten te bouwen en hen te helpen hun digitale transformaties te versnellen, zegt Diederik Vismans, Managing Director en Partner bij BCG X"
BCG X omvat verschillende expertise gebieden:
AI & Software: AI & software is toegewijd aan het bouwen van geavanceerde AI en digitale industriële software, aangedreven door eigen databronnen, om betere en snellere besluitvorming mogelijk te maken.
Deep Tech: deep tech houdt zich bezig met baanbrekende technologieën toepassen op basis van natuurkunde, digitale mogelijkheden, AI en Web3. Het verweven van deep tech in transformaties van de waardeketen, het verbeteren van product- en bouwontwerpen en, uiteindelijk, het opnieuw vormgeven van de interactie tussen bedrijven en klanten.
Design: Design houdt zich bezig met het combineren van kwalitatieve en kwantitatieve elementen van gedragsen mensgericht ontwerp. Hiermee worden inzichten en ideeën te gegenereerd die resulteren in baanbrekende innovaties die de klant- en werknemerservaring drastisch verbeteren.
Digitale groei: digitale groei focust zich op kansen vergroten en prestaties versnellen voor digitale bedrijven. Voornamelijk voor digitale bedrijven die expertise bieden op het gebied van digital marketing en commerce om klanten te ondersteunen in een snelle impact.
Green tech: green tech maakt gebruik van BCG's diepgaande sectorexpertise om met bedrijven te bouwen aan een netto-nul economie. Daarnaast ligt de focus op het identificeren van mogelijkheden om kernbedrijfsmodellen opnieuw uit te vinden om duurzame groei te stimuleren.
Ventures: ventures richt zich op een end-to-end aanpak om zelfstandige en nieuwe hoofdactiviteiten op te bouwen en te lanceren. Hierbij worden gedifferentieerde bedrijfsmiddelen omgezet in strategische voordelen en worden deze projecten snel gelanceerd.
Het Mind the Tech Gap onderzoek werd uitgevoerd onder ca. 2.700 leidinggevenden uit dertien verschillende landen en verschillende sectoren. In Nederland werden nog eens 613 medewerkers gevraagd. De resultaten van het Mind the Tech Gap onderzoek en tonen aan dat 60% van de bedrijven, ondanks een krimpende wereldeconomie, van plan zijn hun uitgaven voor digitalisering in 2023 te verhogen. De transformatie van het bedrijfsmodel en verduurzaming vormen hierbij de twee belangrijkste gebieden.
Het onderzoeksrapport kan hier worden gedownload.