Bilder & De Clercq: naar Berlijns recept
Of het nu gaat om een paardenvleesschandaal, de plofkip, superfood of voedselverspilling, Nederlanders weten steeds beter wat ze eten en waar hun voedsel vandaan komt. Vooral in de grote steden zijn voedselvraagstukken hot. Niet voor niets dat Rogier en Diederik juist Amsterdam uitkozen om hun eerste vestigingen van Bilder & De Clercq te openen.
Het concept van Bilder & De Clercq hebben Rogier en Diederik ontleend aan het Berlijnse Kochhaus dat net als de Amsterdamse winkels een beter alternatief voor de supermarkt moet zijn. ‘Mijn probleem was dat ik elke avond volledig inspiratieloos in die smerige AH stond en veel te veel geld uitgaf aan slechte producten waarvan ik meestal weer de helft weggooide', legt Rogier de bestaansreden van Bilder & De Clercq uit. ‘Naar het Berlijnse concept bedachten wij een winkel waar je elke dag kiest uit veertien gerechtsuggesties. De ingrediënten voor die gerechten zijn van hoge kwaliteit en koop je in porties voor twee personen zodat je nooit iets overhoudt dat in de afvalemmer belandt. Bovendien zijn de gerechten snel en gemakkelijk te maken terwijl je ze met opgeheven hoofd aan je gasten kunt presenteren.’
Werkzaam bij een uitgeverij was retail voor Rogier en Diederik niet bepaald een voor de hand liggende branche om een onderneming te starten. ‘Vrienden zeiden me dat een business plan schrijven altijd leerzaam is, dus op hun aanraden ben ik daar toen toch maar mee begonnen. Gaandeweg werd ik steeds enthousiaster en heb ik Diederik gevraagd mee te doen.’ De plannen begonnen echt vorm te krijgen toen de groentjes op ondernemersgebied zich aanmeldden voor de business plan competitie van New Venture. ‘Met een coach die ons op financieel vlak begeleidde en een strakke deadline voor het plan, werd het echt serieus. En toen stonden we opeens in de finale en dachten we: dit is een go!’
Als een trein
Er ging uiteindelijk twee jaar overheen voordat de deuren van de eerste vestiging officieel werden geopend. Jaren van plannen, het wiel uitvinden en vooral: financiering regelen. ‘De bank was enthousiast en gaf ons een lening waarna we door het hele land zijn gekoerst op zoek naar investeerders. Die zijn best te vinden’, verzekert Rogier. ‘Er zijn veel van die investeerdersbijeenkomsten waar je je plan kunt pitchen.’ De geldschieters die in het project stapten, werden niet teleurgesteld: vanaf dag één loopt Bilder & De Clercq als een trein. ‘De zaterdag van de opening vergeet ik nooit meer’, lacht Rogier. ‘Het stond zwart van de mensen en in no-time was letterlijk de hele winkel leeg gekocht. Het leek het Oostblok wel!’
Genoeg reden om nog geen jaar later een tweede vestiging te openen, eveneens in Amsterdam. ‘Voorlopig zullen we ook wel in de hoofdstad blijven, ons concept werkt denk ik alleen in de grote stad.’ In de polder hoeven we dus geen vestiging te verwachten, maar dat er in de toekomst nieuwe winkels in andere grote steden in het land verschijnen ligt volgens Rogier wel in de lijn der verwachting
Scala aan domme fouten
Voordat de heren zich aan verdere expansie onderwerpen, concentreren ze zich voorlopig op de twee zaken die ze nu hebben. En dat is niet niets, want zonder enige ondernemerskennis een eigen winkel openen vraagt nogal wat. ‘Ik kan een heel scala aan domme fouten opnoemen die we hebben gemaakt’, geeft Rogier ruiterlijk toe. ‘Ga maar eens een personeelsplanning maken die betaalbaar én functioneel is terwijl je nog geen flauw idee hebt van hoe de processen in zo’n winkel gaan verlopen. Leveranciers plannen, een procedure bedenken voor als er iets niet geleverd wordt, inschatten hoeveel je moet inkopen... je moet het allemaal voor het eerst uitvinden en dat is soms best lastig. Maar uiteindelijk is het ook je kracht dat je niet bent gehinderd door ervaring en kennis. Wij zitten niet vastgeklonken in een traditie en zijn vrij om hele vernieuwende concepten te bedenken.’