BlackBerry komt met nieuwe en geavanceerde software voor autonome auto
QNX SDP 7.0 is een 64-bit besturingssysteem dat de veiligheid en prestaties van autonome voertuigen verbetert. BlackBerry toont de technologische mogelijkheden van het nieuwe softwareplatform tijdens de CES 2017 in twee concept cars: een Jaguar XJ en een Lincoln MKZ.
Veilig
QNX SDP 7.0 is volgens BlackBerry gebaseerd op bewezen en betrouwbare technologie, en het besturingssysteem zorgt ervoor dat geautomatiseerde processen en handelingen van zelfrijdende en connected auto’s succesvol en veilig worden uitgevoerd. Het systeem beschermt tegen storingen, malware en cyberaanvallen, doordat het beschikt over een multi-level veiligheidssysteem waarin de veiligheidstechnologie van BlackBerry is toegepast.
“De ontwikkeling van zelfrijdende en connected voertuigen zorgt voor grote veranderingen in de elektronische architectuur van auto’s. Waar deze eerst bestond uit meerdere kleine processors die elk een speciale functie uitvoerden, bestaat het nu uit een reeks high performance-systemen die tegelijkertijd worden aangedreven”, zegt John Wall, senior vice president en hoofd van BlackBerry QNX. “Om deze nieuwe systemen te kunnen ontwikkelen hebben onze klanten in de auto-industrie een veilig 64-bit besturingssysteem nodig dat complexe software kan draaien. QNX SDP 7.0 is niet alleen een geschikt besturingssysteem voor zelfrijdende en connected auto’s, maar ook voor andere applicaties die geavanceerde beveiliging nodig hebben zoals chirurgische robots, industriële controllers en hogesnelheidstreinen.”
Jaguar en Lincoln
Tijdens CES 2017 laat BlackBerry QNX SDP 7.0 zien in een Jaguar XJ en Lincoln MKZ-conceptauto. De Jaguar XJ bevat een nieuw digitaal dashboard waarop twee besturingssystemen samen op een enkele System-on-a-Chip (SoC)-processor draaien. BlackBerry’s QNX hypervisor software zorgt voor een scheiding tussen infotainmentsystemen en grafische toepassingen, zodat het infotainmentsysteem veilig opnieuw gestart kan worden zonder dat daarbij het instrument cluster wordt verstoord.
Het zelfrijdende Lincoln MKZ-model (LVCC North Hall, Gold Lot), is ontwikkeld in samenwerking met Renesas, de Universiteit van Waterloo en Polysync, en kan dankzij LiDAR, radar, naar voren gerichte camera’s, global positioning systems (GPS) en inertial measurement units (IMU)-obstakels op de weg opsporen en anticiperen op gevaarlijke rijsituaties. Het QNX-platform verwerkt gegevens die door deze sensoren worden gegeneerd en kan ze offline afspelen. Deze data wordt gebruikt in verdere ontwikkeling en testen met het zelfrijdende model.