Blog op LinkedIn start van nieuwe carrière
John White had nog nooit een tekst geschreven voor een grote groep mensen. Zijn meest gelezen brief is de jaarlijkse met kerst. De enige die zijn verhalen las was zijn moeder en collega’s. Er was maar één persoon in zijn kennissenkring die hem aanmoedigde te gaan schrijven. De rest raadde het hem allemaal af.
Uit de comfortzone
28 april 2014 was een dag die John zich goed zal blijven herinneren. “Ik zat op mijn kantoor te kijken naar mijn beeldscherm, ik had een tekst klaar om te versturen”.
Het stuk ging over zijn voormalige aggresieve micro-manager. Het bedrijf moest een regionaal kantoor sluiten. De kosten voor vervanging van het hele team was veel groter dan de verwachtte inkomsten van de markt op dat moment. “In mijn LinkedIn profiel verwijderde ik het bedrijf uit mijn geschiedenis, ik wilde voorkomen dat mijn voormalige baas een haat offensief op zou zetten”.
Gewoon doen
“Ik plaatste het bericht. Daarna ben ik een rondje op kantoor gaan lopen. Toen ik terugkwam op mijn kantoor ververste ik mijn LinkedIn pagina. Ik kon niet geloven wat ik toen zag”! Zegt White.
In ongeveer 10 minuten hadden 15000 mensen de post bekeken. Honderden mensen hadden gereageerd. In 24 uur tijd was het bericht 300.000 keer bekeken en na een week stond het aantal op 619.000 kijkers. Hij had 5000 stemmen verzameld en 1900 reacties.
Onverwachte doorbraak
Toen John een dag later zijn mail opende, werd deze overspoeld met berichten. “Ik werd overspoeld met complimenten, dat ik het aangedurfd om over mijn agressieve micro-manager te schrijven”.Er kwamen niet alleen positieve reacties op het bericht van John, er waren ook veel haat berichten. Het was een hele beleving om te zien voor John.
Na deze onverwachtse doorbraak was er een professionele blogdienst van een bekend bedrijf die hem benaderde. “Ze wilde weten wat mijn tarieven waren, maar die had ik nog helemaal niet.” Dit was wel de stap voor John om het bedrijf te verlaten waar hij over had geschreven.
Carrière switch
Na vijf jaar in hetzelfde werkt te hebben gezeten en iedere dag veel dingen te hebben herhaald, zorgde ervoor dat John erg ongelukkig was met zijn werk.
“Na het viral gaan heb ik inmiddels al 200 andere blogs gepubliceerd op verschillende blogpagina’s, de oprichters hebben me gevonden via mijn eerste blog.”
Tips van John
“Wees bereid om risico’s te nemen. Soms kunnen deze dingen zorgen voor een nieuwe opvatting voor jou. Het gaat uiteindelijk niet om het viral gaan, maar wat je hier uiteindelijk mee doet.”