Campagne van Musti Group: "Voorkom hitteberoerte bij honden in auto's deze zomer"
Campagne van Musti Group: "Voorkom hitteberoerte bij honden in auto's deze zomer"

Campagne van Musti Group: "Voorkom hitteberoerte bij honden in auto's deze zomer"

Redactie Baaz

Musti Group, het toonaangevende huisdierverzorgingsmerk in Scandinavië, lanceerde een campagne die hondeneigenaren waarschuwt hun hond nooit alleen in een hete auto achter te laten. In de campagne is een op maat gemaakte robothond te zien die de symptomen van een hitteberoerte simuleert. De robot wordt in een auto geplaatst en zijn bewegingen worden getriggerd door veranderingen in temperatuur. De campagne is gemaakt door het Finse bureau Erma&Reinikainen, wiens vorige Musti Group campagne werd bekroond in Cannes 2024.

Hoewel de Scandinavische zomers niet altijd bijzonder warm zijn, kunnen honden met hun bontjas zelfs bij mildere temperaturen een hitteberoerte oplopen. Honden mogen 's zomers nooit alleen in de auto gelaten worden, omdat de temperatuur in een auto zelfs op bewolkte dagen gevaarlijk hoog kan oplopen. Hoewel het bewustzijn rond dit probleem is toegenomen, ontvangen de autoriteiten in de Scandinavische landen elke zomer nog steeds talloze meldingen van honden die in hete auto's worden achtergelaten.


Met hun nieuwe campagne wil de Scandinavische dierenverzorgingsspecialist Musti Group zowel hondeneigenaren als voorbijgangers voorlichten, die mogelijk honden tegenkomen die in de zomer in een auto zijn achtergelaten. De ster van de campagne is een volledig functionerende robothond, die laat zien hoe snel een auto verandert in een dodelijke val voor huisdieren. De robot simuleert de symptomen van een hitteberoerte en zijn bewegingen worden getriggerd door de temperatuur in de auto waarin hij is geplaatst. De campagne is gemaakt door Erma&Reinikainen, het Finse bureau achter de bekroonde Adoption Live-campagne van Musti Group waarbij het hele Finse DOOH-netwerk werd omgetoverd tot een livestream vanuit het grootste kattenasiel van het land.
 

"Als het gaat om het herkennen van gevaarlijke situaties, is ervaring uit het echte leven de beste vorm van educatie. Door een tastbaar, waarschuwend voorbeeld te creëren dat mensen met eigen ogen kunnen zien, hopen we het bewustzijn te vergroten van hoe en wanneer te handelen in deze situaties, zowel als hondeneigenaar en als voorbijganger," aldus Aleksi Erma, Creative en medeoprichter van Erma&Reinikainen.

De robot is gebouwd door een combinatie van 3D-geprinte onderdelen, nepdierenvacht en mechatronica. De voorgecodeerde bewegingen van de hond simuleren symptomen van een hitteberoerte en worden geactiveerd door warmtesensoren in de auto. Lauri Laatikainen, de ingenieur die verantwoordelijk is voor de robotica, stelt dat de hitte in de auto zelfs voor een hond die niet echt is een uitdaging vormt.


"Een auto die in de zon wordt achtergelaten kan snel opwarmen tot 80 graden Celsius, waardoor we een compartiment van de auto moeten koelen om te voorkomen dat sommige hardware oververhit raakt. Je kunt je alleen maar voorstellen hoe een echte hond zich moet voelen met zijn warme vacht en geen manier om zichzelf te koelen," aldus Laatikainen.


De robothond toert door Finland en stopt op plaatsen waar zich de meeste gevaarlijke situaties voordoen; parkeerplaatsen, parkeerplaatsen van supermarkten en andere plaatsen waar mensen met de auto komen en denken dat het veilig is om hun hond even alleen te laten. De campagne wordt ondersteund door landelijke advertenties in de buitenlucht, op de radio en in de sociale media en heeft als doel mensen aan te moedigen om gevaarlijke situaties die ze zien te melden en vooral om hun hond nooit alleen in de auto achter te laten in de zomer.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie