Chatbot maken? Zo vermijd je klantenservicekosten
Een gezond bedrijf is universeel afhankelijk van efficiëntie; zo ook de e-commerceonderneming. Staat leveringslogistiek centraal, dan speelt klantenservice een rol. Bespaar je op dat vlak kosten, dan open je kansen. Niet uitsluitend foutloze verzendingen en vlotte levertijden faciliteren een vermindering in klantcontact: gaat er iets mis, wordt je dan toch gebeld, dan kan de chatbot werk uit handen nemen.
Ongeacht de reden van klantcontact, zij dit na een foute levering, inhoudelijke vraag of opmerking: ieder appje, chatbericht of telefoongesprek geldt als kostenpost. Vermindering van contact is daarmee voor ieder bedrijf van belang, ongeacht bedrijfsgrootte en –samenstelling.
Terwijl er qua webshoppresentatie, achterliggende logistiek en techniek legio wegen naar de vermindering hiervan leiden, is contactloze bedrijfsvoering zeldzaam. Dát maakt de chatbot een even legitieme kostenverzachting als – bijvoorbeeld – hoogwaardig voorraad- en leveringsbeheer: ook al kan het belletje onvermijdelijk zijn, op gespreksvoering valt te winnen.
Chatbot maken
Vandaag de dag hoef je geen specialist te zijn om een robotservice in te schakelen. Het eigenhandige chatbot maken is makkelijker dan het ogenschijnlijk lijkt. Hulp is wijdverspreid verkrijgbaar.
Onder IT-professionals geen geheim: Udemy heeft een veelzijdig aanbod aan begrijpelijke, praktisch toepasbare leermogelijkheden. Daaronder valt Messenger Chatbot. Voor € 10,99 start je een 7 uur-durend traject, waarin je zowel de achtergrondkennis als praktijkmogelijkheden rondom chatbots voorgeschoteld krijgt. Geen interesse in de achterliggende werking? Geen punt: écht begrip is optioneel, finalisten van de cursus hebben gegarandeerd genoeg weet om direct op implementatie over te gaan.
Codetaal
Grondig begrip biedt anderzijds een introductie met programmeertaal Python. Onder andere Codeacademy stelt legio aan codekennismakingen open, zowel met talen Python als PHP, Java, Javascript, C#, enzovoorts. Zeker voor webshophouders en actieven in de e-commercebranche is ieder beetje codeerervaring mooi meegenomen, aangezien beheersing van verschillende talen werelden aan onderhoud en functie-uitbreiding openstelt.
Drift
Drift stelt je niet alleen in staat om geautomatiseerd bezoekers te woord te staan; eveneens crawlt de bot contactinformatie, om deze vervolgens te inventariseren en af te wegen als potentiële lead. Op basis van gestelde vragen hangt de bot een conversiewaarde aan inkomend contact. Leads worden geregistreerd, maar waar rapportagetools vaak daarbij halten, biedt Drift de mogelijkheid om conversiepaden tot betaling aan toe te presenteren: marketeers kunnen op deze wijze inkomsten tonen, in plaats van leadvolume. Drift is gratis uit te proberen.