'Corporates moeten startup-ready worden'
Hoe wordt een corporate startup-ready?

'Corporates moeten startup-ready worden'

Redactie Baaz
Startups en corporates moeten met elkaar samenwerken om sneller te kunnen innoveren, zo vindt Jurgen Nieuwenhuijsen van Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE). 'Het grote bedrijf heeft vaak wat de startup mist, en andersom.'

Zo werk je samen…

Het ECE is al een tijdje bezig om een samenwerking tussen grote Nederlandse bedrijven en startups te stimuleren. Ze kunnen veel voor elkaar betekenen, weet Jurgen. 'Het kleine bedrijf heeft de snelheid, het grote bedrijf heeft de middelen en het kapitaal om bepaalde innovaties sneller in de markt te zetten. We hebben gemerkt dat als beide partijen samenwerken, ze veel beter en sneller kunnen innoveren.' 

Om dit te kunnen verwezenlijken, organiseerde het ECE vorig jaar november de 'How To Get There Summit'. Een onderdeel van dit evenement was de  Captains Meetup; twintig ceo's van Nederlandse bedrijven gingen in gesprek met twintig startupoprichters. Uit deze gesprekken is een aantal actiepunten gekomen waar startups en corporates aan moeten werken. 

CSO

Een van de actiepunten is het aanstellen van een chief startup offi cer, zodat grote organisaties 'startup-ready' worden. Volgens Jurgen is het een probleem dat startups niet weten hoe ze binnen moeten komen bij grote bedrijven. 'Er zijn verschillende "ingangen", daarom is het voor een startup lastig om er mee in contact te komen.' Daarnaast weten startende ondernemers vaak niet precies waar een corporate mee bezig is. 

Corporates werken met  langetermijnstrategieën. 'Als een startup een keer wil samenwerken, moet het precies klikken en passen, en dat is vaak niet het geval', legt Jurgen uit. Daarom is het volgens het ECE belangrijk om binnen een grote organisatie iemand verantwoordelijk te maken voor startups. 'Naast de ceo en cio moet er ook een cso, oftewel een chief startup officer, aangesteld worden.' 

Inkopen bij startup

Uit de Captains Meetup kwam ook naar voren dat corporates zich wat actiever naar startups op mogen stellen. Denk bijvoorbeeld aan het inkoopproces. 'Ze kunnen hun inkoopproces voor bijvoorbeeld drie of vijf procent aan een startup gunnen. Dus dat ze producten of diensten van starters afnemen, daardoor komt er ook meer innovatie in de inkoop.' Maar niet alleen corporates moeten stappen zetten om de samenwerking te verbeteren, ook startups kunnen nog veel leren. 'Startups zijn vaak te veel bezig met een product of dienst en niet zo met een langetermijnoplossing. Corporates denken in processen en vanaf het begin tot eind weten ze hoe hun organisatie en processen in elkaar zitten. Startende ondernemers komen te vaak met een kleine oplossing voor een klein deel van hun proces. Daarom moeten ze meer denken in end-to-end oplossingen.' 

Teveel

Volgens Jurgen zijn er tegenwoordig zo veel startups, dat corporates een filterprobleem hebben. Het wordt steeds lastiger om een startup uit te kiezen om mee samen te werken. 'Grote organisaties weten niet zo goed met wie ze in contact willen komen. Daar ligt een rol voor bijvoorbeeld incubators of accelerators. Zij kunnen de filterfunctie worden en corporates met startups in contact brengen.' 

Daar is het ECE ook al druk mee bezig. Iedere maand worden er dates georganiseerd met een bepaald thema. 'Als we bijvoorbeeld het thema Logistiek hebben, dan melden zich tien corporates aan. Deze bedrijven komen online te staan en startups kunnen daarop reageren. Ze moeten dan aangeven waarom ze met het bedrijf in gesprek willen. Uiteindelijk beslist de innovatiedirecteur van ieder bedrijf met wie ze een "date" willen. Inmiddels vinden er al zo'n 120 dates per maand plaats.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie