Correlatie tussen elektronische handel en werkgelegenheidskansen in Europa

Correlatie tussen elektronische handel en werkgelegenheidskansen in Europa

Redactie Baaz

De winst uit e-commerce was hoog in 2019, met een totale omzet van 3,5 miljard dollar. Toen kwam lockdown van de pandemie, en de aantallen stegen dramatisch met online retailers. De meeste online bedrijven zitten sindsdien in de lift, inclusief alle niches zoals sport waarbij sites zoals casino games belgie meer fans hebben gekregen.

Niet verwonderlijk, aangezien alles, van winkelen en bankieren tot werken op afstand, sneller online is gegaan. Wat betekent deze trend voor de werkgelegenheid? Zullen alleen werknemers met technische expertise nodig zijn?

In een steeds veranderende en uitdijende markt is er meer te doen in de online wereld. Zeker, banen in de detailhandel gingen verloren tijdens de pandemie. Maar op andere gebieden nam de vraag naar werknemers toe. Om te begrijpen hoe het werkgelegenheidslandschap in de e-commerce is veranderd, analyseren we de Europese vooruitzichten voor banen in de e-commerce sector:

1. Grotere vraag naar arbeidskrachten

Velen gingen ervan uit dat de groei van de e-handel een klap zou betekenen voor de arbeidsmarkt, vooral in de detailhandel. In werkelijkheid heeft de e-handel echter werkgelegenheid geschapen in tal van sectoren in Europa.

Denk aan de voordelen van online winkelen: het is gemakkelijker om naar producten te zoeken; de catalogus is overzichtelijk; artikelen worden verpakt en binnen 1-3 werkdagen of minder bij u thuis afgeleverd. Gemak heeft de gewoonten van de consument bepaald: meer kopers zeggen dat een snelle en efficiënte levering de belangrijkste factoren zijn bij het doen van een aankoop.

Maar aan deze hoge benchmark kan alleen worden voldaan door honderden werknemers die alles van webontwerp tot logistiek afhandelen. Aangezien e-commercebedrijven klantenservice hoog in het vaandel hebben staan, waren er nieuwe werknemers nodig om het werk te doen. En terwijl de groei van e-commerce in het verleden traditioneel werd geassocieerd met een afname van het aantal banen in de detailhandel, heeft e-commerce in 15 jaar tijd 178.000 nieuwe banen gecreëerd. Zelfs nu nog zoeken warenhuizen en andere bedrijven naar manieren om hun diensten opnieuw te openen met veiliger arbeidsomstandigheden.

E-commerce wordt mogelijk gemaakt met software en apps die klanten een ervaring bezorgen zoals nooit tevoren. De software- en tech-industrie groeit met een onstuitbare snelheid. Zelfs in deze onzekere tijd blijven IT en tech groeien omdat meer en meer bedrijven de technologie nodig hebben om online te verkopen.

2. De banenmarkt breidt zich nog steeds uit

De verkoop via e-commerce vertegenwoordigt 10% van alle detailhandelsaankopen. De noodzaak om aan de vraag van de consument te voldoen, betekent bijna altijd meer carrières in de toekomst. En de verschuiving van veel shoppers naar online opties tijdens de pandemie heeft de vraag in de e-commerce niche alleen maar doen toenemen. Veel mensen kunnen profiteren van de groeiende online marktplaats.

De combinatie van technologie en de opkomst van telewerken heeft het gemakkelijker gemaakt om werknemers buiten kantoor in dienst te nemen. Bedrijven zijn begonnen hiervan te profiteren. E-commerce heeft bedrijven ook in staat gesteld wereldwijde werkgelegenheidsnetwerken aan te boren.

Er bestaat veel onzekerheid over de langetermijngevolgen van de huidige pandemie. Het lijdt echter geen twijfel dat telewerken hierdoor in veel sectoren meer ingang heeft gevonden. In het verleden betekende een grotere kans op werk op afstand een grotere kans op werk. Het is een hoopvolle, maar niet onrealistische voorspelling dat dit zo zal blijven.

3. Technologie geeft werknemers een voorsprong

De voortdurende groei van de e-commerce sector heeft de ontwikkeling van nieuwe technologie aangewakkerd. Bijna elk aspect van het dagelijks leven is door de technologische vooruitgang gestroomlijnd. Dit houdt ook in dat ooit gespecialiseerde informatie en leermiddelen toegankelijker zijn geworden. Dit is goed nieuws voor werknemers die tijdens hun werk meer vaardigheden willen opdoen.

Conclusie

In een zich steeds uitbreidende markt als die van de elektronische handel zullen de veranderingen snel en ingrijpend zijn. In plaats van een bedreiging te vormen, heeft de evolutie in de sector tot dusver juist gezorgd voor meer vooruitstrevende functies waarin werknemers zich kunnen ontplooien. Zelfs met de introductie van kunstmatige intelligentie en andere technologie, is het duidelijk dat de menselijke factor nog steeds essentieel is om de markt te laten groeien. Om nog maar te zwijgen van het ontwikkelen en benutten van die technologie. Het vereist een combinatie van verschillende vaardigheden uit alle sectoren, online en offline, om te slagen

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie