De crisis door met technologie

De crisis door met technologie

Redactie Baaz
Iedereen heeft het zwaar. 20 procent van het MKB is genoodzaakt om de corebusiness te staken. Voor de overige 80 procent wordt het belang van IT onderstreept. Valt het kantoor weg, dan valt de nabijheid van collega’s weg. En om bedrijfscontinuïteit te waarborgen, moet er - afstand of niet - gecommuniceerd worden. Die communicatie valt of staat met technologie; technologie die bij veel bedrijven te wensen overlaat. Dat moet anders. Niet alleen om het hoofd op de korte termijn boven water te houden, evengoed om in de toekomst succesvoller te zijn. ‘ICT’, bevestigt Edwin van Buren, CEO van Eazit, ‘is een steeds belangrijker onderdeel van de bedrijfsvoering. En ICT regel je niet alleen.’

Wij spraken Van Buren. Uiteraard op afstand, want ook wij zitten thuis. De CEO staat sinds zijn carrièrestart aan het front van de Nederlandse IT.

Tien jaar terug richtte hij Crystal Networks op. Daarmee voorzag hij het Nederlandse bedrijfsleven van IT-diensten als telefonie, ICT en internet. Dat ging dusdanig goed dat Van Buren op de investeringsradar van het internationale Enreach verscheen. De communicatiegigant nam Crystal Networks over. Het bedrijf fuseerde met Eazit, wat reeds een onderdeel van Enreach was. Sindsdien bepaalt Van Buren de koers.

Om de landelijke maatregelen na te leven, sloot ook Eazit haar kantoordeuren. Personeel is gedecentraliseerd. En met het aansturen van een thuiswerkende organisatie, gaan uitdagingen gepaard. Het aangaan van die uitdagingen gaat Van Buren goed af. Enerzijds mag dat geen verrassing heten, want Eazit is gespecialiseerd in hetgeen dat een overleving van deze crisis mogelijk maakt. Anderzijds is daarmee niet alles gezegd, want ook buiten werk om zet Van Buren zich nadrukkelijk in om de thuiswerkperiode zo goed mogelijk door te komen. Hoewel de Tour de France naar eind augustus is verschoven, en zowel Spaanse als Franse wielrenners niet mogen trainen, vind je de CEO drie keer per week op de racefiets. ‘Gisteren nog 120 kilometer afgelegd’, vertelt Van Buren. ‘Dat is niet alleen heerlijk, maar broodnodig.’

‘Het is drukker dan ooit. De kinderen hebben digitaal les, mijn vrouw werkt vanuit zolder en het bedrijf bevindt zich in een transitie. Ik hoef niet meer te reizen, maar start de werkdag al om 8 uur ‘s ochtends. Soms ga ik tot ‘s avonds laat door. Er speelt heel veel. Juist nu heeft iedereen behoefte aan contact, dus groeit het aantal mails en online meetings. Dat is alleen maar goed, want door meer dan ooit te communiceren, komen we er intern doorheen.’

Communicatie

‘Normaliter zitten we naast elkaar. Heb je iets te melden, dan meld je dat. Snel en makkelijker, maar niet altijd optimaal. Nu we op afstand werken, merken we dat we genoodzaakt zijn om duidelijker en openlijker te communiceren. Hetgeen dat voorheen van bureau naar bureau geroepen werd, belandt nu in de dagelijkse videocall. De boodschap gaat niet onderling verloren; de boodschap wordt door iedereen gehoord. We moeten creatiever samenwerken. Dat lukt, want waar een willekeurig MKB slechts 30 procent van de hiervoor bestemde tools gebruikt, zetten wij alles in.’

Noemt Van Buren tools, dan doelt hij mede op de software die afstandscommunicatie mogelijk maakt. Daaronder valt Coligo MEETINGS Pro, één van de programma’s die Eazit aanbiedt om klanten van de mogelijkheid tot videoconferencing en telefonie te voorzien. Communiceer je via Coligo MEETINGS Pro, dan communiceer je over het internet. Dit noemen we VoIP, wat bijzonder goedkoop en effectief is. Om bedrijven die getroffen zijn door de coronacrisis te helpen, biedt Eazit Coligo MEETINGS Pro tot 1 september gratis aan.

Omdat de online werkplek uit veel meer dan communicatiesoftware bestaat, en de kracht van Eazit in een totaalontzorging van deze online werkplek ligt, is Coligo MEETINGS Pro slechts één van de tientallen oplossingen die Eazit levert.

‘We zijn een one stop shop’, bevestigt Van Buren. ‘Eazit ontzorgt alles waar je liever geen omkijk naar hebt; alles wat je weerhoudt van een focus op het ondernemen.’

Totaalontzorging

Noemt Van Buren ‘alles’, dan doelt hij daadwerkelijk op alles. Of het nu gaat om mobiele en vaste telefonie, sneller internet, hosting en storage of werkplekbeheer: Eazit doet het.

Zo’n totaalaanbod wordt niet aan toeval overgelaten. Elk onderdeel van een ICT-omgeving overlapt. Het bedrijfsnetwerk heeft een invloed op de communicatieoplossing, storage heeft een invloed op de werkplek, enzovoorts. Dat is tevens de reden waarom veel MKB’ers nog een ICT’er in dienst hebben. ‘Omdat we alles professioneel aanpakken, zijn we in staat om dit kostenefficiënt te doen. Ondersteunen we een organisatie, dan zorgen we voor continuïteit. Heb je iemand in dienst voor eenzelfde doeleinde als ons werk, dan kom je dus veel voordeliger uit.’

‘We kunnen alles doen bij de klant, maar leveren evengoed één of twee diensten. Een fijne bijkomstigheid is dat we de taal van andere leveranciers spreken: vertelt iemand onzin, dan hoor jij het als eerste.’

Vragen we Van Buren naar zijn slotadvies, dan vervolgt hij met een zekere toon. ‘Als ondernemer denk je na over hetgeen dat je met jouw bedrijf wilt bereiken. De techniek die daarvoor benodigd is, kan je het beste aan iemand anders overlaten. Anno 2020 moet je wel uitbesteden. Er is geen beter alternatief meer. Zonder externe partij mis je kostenefficiëntie, functionaliteit, veiligheid, schaalbaarheid en kennis.’

Tot slot

Eazit doet werkelijk alles. Wifi- en glasvezelaansluiting; vaste en mobiele telefonie; het beheer van virtuele werkomgevingen; netwerksecurity, enzovoorts. Bij elkaar opgeteld vormen alle diensten een totaaloplossing. Ook wanneer je op zoek bent naar één of een handvol van die diensten, vind je in Eazit een geschikte partner.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie