De juiste logistieke voorbereiding op Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis

De juiste logistieke voorbereiding op Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis

Redactie Baaz

De drukste winkelperiode van het jaar nadert. Met dagen als Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis in het vooruitzicht, is het van groot belang dat de voorraad op pijl is en de schappen gevuld. De mogelijkheden voor zowel de retail- als de transportsector om een topomzet te draaien, staan echter onder druk door problemen in de supply chains en een tekort aan transportcapaciteit. Het belang van een goede voorbereiding op de komende logistieke puzzel is lang niet zo groot geweest.

In dit artikel gaan we dieper in op de drie grootste logistieke uitdagingen voor bedrijven en stellen we oplossingen voor om u te helpen de komende pieken succesvol aan te pakken.

1. Spanningen in wereldwijde bevoorradingsketens drijven logistieke kosten op

Vooruitgang op het gebied van vaccinatie en versoepeling van de beperkingen na de coronagolf leiden tot een toename van de vraag. Volgens het laatste wereldwijde onderzoek van McKinsey zijn, ondanks de goede economische vooruitzichten, inflatie en bevoorradingsproblemen de grootste bedreigingen geworden voor de groei van bedrijven in deze belangrijke omzetperiode.

De wereldwijde en lokale logistieke ketens zijn maandenlang verstoord geweest als gevolg van de pandemie:

  • Honderden zeevaartroutes zijn door de pandemie in onbruik geraakt en ondanks de toename in vraag, hebben de scheepvaartmaatschappijen hun aanbod nog niet aangepast.
  • Het wegtransport in Europa ervaart opstoppingen bij de grenzen vanwege aangescherpte controles op negatieve tests of vaccinatiebewijzen van chauffeurs.
  • Er is een tekort aan containers waar ze nodig zijn en zelfs een tekort aan hout voor pallets en kartonnen verpakkingen. Daarbij komt ook het tekort aan warehouse personeel de situatie niet ten goede.

Wat betekent dit voor bedrijven?

  • De bevoorradingskosten zijn aanzienlijk hoger als gevolg van de algemene stijging van de kosten voor goederentransport, het gebrek aan grondstoffen en de verhoging van de brandstofprijzen.
  • De verwachte logistieke opstopping voor de verschillende feestdagen in het najaar zal de situatie waarschijnlijk nog verergeren.
  • Een uitgeputte voorraad brengt het risico dat consumenten hun aankopen doen bij concurrenten die al wel goed voorbereid waren, met gemiste omzet als gevolg.

Hoe wordt deze logistieke uitdaging overwonnen?

Door het transport op regionaal niveau te optimaliseren, kunnen de kosten die voortvloeien uit de mondiale druk op de logistieke ketens, worden verlicht. In dit opzicht is groepagevervoer een belangrijke manier om de voertuigcapaciteit te maximaliseren en te besparen op transport.

2. Door onzekerheid bij consumenten is de behoefte aan omni-channel shopping groot

De onzekerheid over de toekomst van de pandemie maakt het ontzettend moeilijk om voorkeurskanalen te voorspellen. Daarom willen consumenten alle opties op tafel hebben: fysieke winkels, e-commerce, marktplaatsen zoals Amazon of het hybride model (online kopen, afhalen in de winkel).

Bovendien heeft COVID-19 ook de waarde van duurzaamheid als een belangrijk criterium in de aankoopbeslissing doen toenemen. Volgens een studie van GlobalWebIndex beschouwt 39% van de wereldwijd ondervraagde consumenten milieuvriendelijkheid als een doorslaggevende factor bij de keuze om producten van een bepaald merk te kopen.

Wat betekent dit voor bedrijven?

  • Bedrijven moeten om elk verkoopkanaal in gelijke mate bevoorraden. Terwijl e-commerce vorig jaar verkooprecords brak, zullen ook fysieke winkels dit jaar weer een prominente plaats in het koopgedrag van de consument innemen.
  • Consumenten belonen merken die hun milieu-impact weten te beperken, dus een duurzaam logistiek proces is van essentieel belang om de verkoop te bevorderen.

Hoe wordt deze logistieke uitdaging overwonnen?

  • Anticipeer en plan nu. Door middel van regelmatige afspraken met de leverancier zorg je ervoor dat de transportcapaciteit niet op het slechtst mogelijke moment uitkomt. Ontruck maakt samen met klanten een inschatting van hun transportvraag in de komende maanden. Zo speelt Ontruck beter in op de logistieke piek die zich dit najaar weer zal voordoen.
  • Wanneer je producten moet leveren aan grote verkoopplatforms, zoals een warehouse van Amazon, is het verstandig om een beroep te doen op transportbedrijven die volledig op de hoogte zijn van de specifieke werkwijze en aflevereisen. Deze kunnen namelijk enorm afwijken van reguliere procedures.
  • Het milieu-engagement van het merk versterken en dit ook communiceren naar klanten. Om een voorbeeld te noemen van een communicatiekans: bij Ontruck stelt de technologie bedrijven in staat om de CO2-besparing te meten die met elke palletzending bereikt wordt door transportroutes te optimaliseren en de vrachtwagencapaciteit beter te benutten.

3. Gebrek aan transportcapaciteit maakt het moeilijk om een tijdige dienstverlening te waarborgen

De gevolgen van de pandemie hebben de capaciteit van de transportsector aangetast. Volgens gegevens van de Internationale Wegvervoerorganisatie (IRU) is vorig jaar in heel Europa 25% van de beroepschauffeurs ander werk gaan doen. De verwachting is dat de kloof tussen vraag en aanbod dit jaar in de West-Europese markten tot wel 150% kan stijgen.

Wat betekent dit voor bedrijven?

  • Het onmiddellijke gevolg van het tekort aan logistieke medewerkers is vertraging bij de levering van goederen. Dit heeft ingrijpende gevolgen voor de productieprocessen en de verkoop tijdens de belangrijkste verkoopperiode van het jaar.
  • Op de achtergrond speelt een trend die de sector de komende jaren ingrijpend zal veranderen: vanwege de dynamiek in de markt, wordt het voor bedrijven nog moeilijker om vaste prijzen te onderhandelen voor contracten met een looptijd van één of twee jaar.

‘De wereld is veranderd en de manier waarop bedrijven transportcontracten afsluiten, moet ook veranderen. Verladers kunnen niet op dezelfde manier blijven werken als tien jaar geleden, want de situatie is niet hetzelfde. Hoe kan bevoorrading worden gewaarborgd ondanks de verstoring door de pandemie? Flexibiliteit in overeenkomsten met vervoerders zal van fundamenteel belang zijn in deze nieuwe logistieke realiteit.’ José Luis Cuadros, General Manager Internationaal Transport bij Ontruck.

Hoe wordt deze logistieke uitdaging overwonnen?

  • Profiteer van de voordelen van de technologie om vervoerders te vinden: Ontruck werkt met een netwerk van meer dan 4.000 professionele chauffeurs die de kwaliteit van de dienstverlening waarborgen. Daarnaast heeft het bedrijf een technologie ontwikkeld die helpt voor elke lading de beste vervoerder te matchen op basis van het type voertuig waarover hij beschikt en de routes die hij rijdt.
  • Flexibele vervoersoplossingen: de starheid van de traditionele logistieke dienstverleners is een groot nadeel wanneer er grote schommelingen zijn in de vraag. Door een innovatieve werkwijze is Ontruck in staat om zijn service eenvoudig aan te passen aan de transportbehoefte van een bedrijf.

In tijden van verandering overleven alleen de meest innovatieve transportoplossingen

In 2020 breidde Amazon Prime Day in oktober, Black Friday in november en Kerstmis in december de winkelperiode uit tot na de daadwerkelijke feestdagen. Dit idee sloeg erg aan bij de consument. In 2021 is de economische groei gekomen op een moment dat de sector de capaciteit nog naar het oude niveau aan het uitbreiden was. Hierdoor wordt de logistieke voorbereiding op de eindejaarspiek een flinke uitdaging voor verzenders en vervoerders.

Met name door de verzadiging van de vrachtvervoersector is het belangrijker dan ooit om nieuwe methoden toe te passen bij de planning voor dit najaar. Ontruck maakt gebruik van technologie om de planning van transportroutes nauwkeurig af te stemmen. Door middel van cross docking versnelt Ontruck de levertijden en het bedrijf volgt de status van ladingen constant, om incidenten te voorkomen.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie