De kansen en uitdagingen voor online marketing van MKB+ bedrijven
Online marketing is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering van bijna iedere. Dit geldt zeker voor MKB+ bedrijven, die in veel gevallen afhankelijk zijn van het succes van hun online marketingstrategie om hun producten of diensten bij de consument te krijgen. Hoewel online marketing voor MKB+ bedrijven veel kansen biedt, is het voeren van een goede strategie niet vanzelfsprekend.
Bepalen van het marketingbudget
Een van de grootste uitdagingen voor MKB+ bedrijven is het beperkte budget dat vaak beschikbaar is voor online marketingactiviteiten. Beperkte middelen zijn een terugkerend fenomeen bij MKB+ bedrijven, waardoor er vaak minder investering in online marketing mogelijk is. Dit maakt het moeilijker om te concurreren met grotere bedrijven die meer geld hebben om te besteden aan advertenties, SEO en andere online marketingactiviteiten. Toch zijn er zeker manieren om méér voor elkaar te krijgen met minder budget. Denk aan slimme biedstrategieën, het gebruik van sociale media op een slimme manier, en een goed converterende website.
De technische know-how
Een tweede uitdaging voor MKB+ bedrijven is een gebrek aan voldoende expertise en kennis op het gebied van online marketin. In veel gevallen hebben deze bedrijven niet de middelen om een volledige online marketingafdeling op te zetten en moeten ze het doen met een klein team of zelfs één persoon die verantwoordelijk is voor alle online marketingactiviteiten. Dit maakt het vaak moeilijk om de nieuwste trends en ontwikkelingen bij te houden en te zorgen dat de online marketingstrategie up-to-date blijft, omdat het een constant groeiend en evoluerend werkveld is. Samenwerking met externe partijen zoals een contentbureau in Utrecht kan enorm helpen met het opzetten van een goede strategie voor de online marketing.
Waar zit de doelgroep?
Een derde uitdaging is het bereiken van de juiste doelgroep. Het is van groot belang dat bedrijven hun doelgroep goed kennen en begrijpen welke op welke kanalen en platforms worden gebruikt om informatie te zoeken en te consumeren. Als een bedrijf niet op de juiste manier op de radar van de doelgroep staat, zal het moeilijk zijn om nieuwe klanten te werven. Woont jouw doelgroep bijvoorbeeld in Utrecht? Dan is het ook handig om je internet marketing op Utrecht te richten. Zit jouw doelgroep niet specifiek in een stad of dorp, maar kenmerken zij zich door gemeenschappelijke interesses, leeftijd, sport, hobby’s of andere variabelen? Ook daar kan je op targeten. Het is dus belangrijk dat je bekend bent met je doelgroep en dat je duidelijke kaders stelt.
Meten is weten
Clichés zijn er natuurlijk voor een reden: meten is weten en kennis is macht. Door het meten en evalueren van de resultaten van de online marketingactiviteiten kan je gericht sturen en je campagnes en acties bijstellen op de behoeftes van je consumenten. MKB+ bedrijven hebben vaak niet de middelen om geavanceerde analyse tools te gebruiken om de effectiviteit van hun marketinginspanningen te meten. Hierdoor kunnen ze niet goed bepalen welke tactieken wel en niet werken en waar ze hun marketingbudgetten het best kunnen inzetten.