De meest innovatieve bedrijven van 2015 volgens BCG
Ieder jaar maakt de Boston Consulting Group (BCG) een rapport met de vijftig meest innovatieve bedrijven van het jaar. In 2015 is de lijst voor de tiende keer gemaakt, en vinden we bekende namen als Apple, Google en Samsung in de top vijf.
Dit jaar bestaat de top vijf van meest innovatieve bedrijven uit Apple, Google, Tesla Motors, Microsoft en Samsung. De top tien wordt afgemaakt door Toyota, BMW, Gilead Sciences, Amazon en Daimler.
Innovatie
Volgens BCG heeft 79 procent van de bedrijven innovatie boven aan de prioriteitenlijst staan of in de top drie van prioriteiten in hun bedrijf. Dit is het hoogste percentage sinds BCG met haar jaarlijkse onderzoek begon in 2005. Voor deze innovatie wordt steeds meer gebruikgemaakt van wetenschap en technologie. Vier belangrijkste attributen voor innovatie zijn volgens bedrijven: snelheid, goede R&D-processen, het gebruik van technologische platformen en systematisch onderzoek naar de aangrenzende markten.
Altijd in de lijst
De bovenste twee posities van de lijst zijn niet nieuw; Apple staat al tien jaar bovenaan, Google neemt sinds 2006 de tweede plaats in. Als je kijkt naar de vier belangrijkste attributen voor innovatie, dan zijn deze twee plaatsen ook niet vreemd. Beide bedrijven leggen de nadruk op snelheid, zijn technologische bedrijven en doen regelmatig onderzoek naar aangrenzende markten.
Ook Microsoft (4), Toyota (6), BMW (7), Amazon (9), IBM (13), Hewlett-Packard (23), General Electric (27) en Nike (46) stonden altijd al in de lijst.
Maar er zijn ook nieuwe bedrijven in de top vijftig te vinden. Zo komt streamingsdienst Netflix binnen op plaats 21 en Visa op plaats 36. Andere nieuwe ondernemingen in de lijst zijn Gilead Science (8), Biogen (17), Marriott (19), AXA (22), Allianz (25), Tata Motors (26), Fidelity (34), Roche (39), NEC (41), BT Group (47) en Mastercard (48). De grootste stijgers in de lijst zijn Tencent, die met 35 plekken steeg naar nummer 12, Bayer, die met 34 plekken steeg naar 11, Fast Retailing, die met 25 plekken steeg naar 15, Yahoo!, die met twintig plekken steeg naar 16, en BASF, die met 19 plekken steeg naar 29.
In totaal staan er elf bedrijven uit Europa in de lijst, 29 uit Amerika en tien uit Azië.
Onderzoek BCG
BCG baseert haar jaarlijkse onderzoek op een enquête die naar 1500 senior executives wereldwijd wordt gestuurd. Voor 2008 werden de plaatsen gebaseerd op één criteria: de keuze van de mensen die reageerden. Vanaf 2008 werden er drie financiële regels toegevoegd: een groei van drie jaar in het totale aandeelhoudersrendement, de inkomsten en de marges. De keuzes van de respondenten tellen nu nog voor tachtig procent van de ranking, de groei tien procent, en de inkomsten en marges ieder voor vijf procent.
Het volledige rapport is hier te lezen.