Drie ondernemerstips voor de tweede lockdown

Drie ondernemerstips voor de tweede lockdown

Redactie Baaz

We zitten middenin de tweede coronagolf zitten. Niet zonder gevolgen: de lockdown duurt in elk geval nog tot januari. Hoe maak je als ondernemer van dit nadeel een voordeel? Drie tips om nu te blijven draaien en straks weer vol gas vooruit te kunnen.

1. Kijk waar de kansen liggen

Soms moet je eerst even stilstaan om te kunnen versnellen en daarvoor is dit hét moment. Kijk welke kansen er liggen in jouw branche. Restaurants zijn massaal overgegaan op thuisbezorg- en afhaalservices, poppodiums en artiesten verzorgen digitale optredens. Ben je standbouwer? Dan kun je je materiaal en mankracht misschien wel inzetten voor het maken van quarantaineruimtes. Of gebruik deze tijd om te investeren in je bedrijf en haal een verbouwing die voor volgend jaar gepland staat naar voren. Werk nieuwe ideeën uit, evalueer je strategie en je doelen. Het allerbelangrijkste is om niet te wachten tot de crisis voorbij is, maar aan de slag te blijven.

2. Ga voor duurzaam

Een duurzame onderneming kan werken als visitekaartje voor potentiële gasten en klanten, en er zijn veel verschillende mogelijkheden om groener te werken. Denk aan het opwekken van je eigen stroom met zonnepanelen, het vervangen van lichtpunten voor led-verlichting en het investeren in duurzame apparatuur. Zo ben je groen bezig en bespaar je tegelijkertijd op je energierekening. Je kunt ook investeren in manieren om je duurzaam te onderscheiden van andere bedrijven en een extra service bieden. Door laadpalen op het parkeerterrein te plaatsen geef je je onderneming een duurzame uitstraling en kunnen je klanten hun auto opladen tijdens afspraken. Helemaal mooi: zo’n investering hoeft niet duur te zijn. Er zijn zelfs mogelijkheden waarbij je helemaal geen geld kwijt bent, zoals Laden Zonder Investeren van Eneco eMobility.

3. Investeer in online zichtbaarheid

Door het gedwongen thuiswerken heeft Nederland een snelcursus digitalisering gekregen. Mensen zijn meer online en dit resulteert in een forse groei in online aankopen. Als ondernemer kun je hier slim op inspelen door te investeren in een goede website met verkoopmogelijkheid en een duidelijke navigatie. Denk goed na over de wensen van je doelgroep en gebruik SEO voor je online vindbaarheid – bijvoorbeeld met behulp van gratis tools als Google Analytics en Search Console. Heb je de website helemaal op orde? Dan kun je investeren in betaalde kanalen. Via LinkedIn of Facebook kun je al met een klein budget advertenties plaatsen die precies bij jouw doelgroep terechtkomen. Een goedkope, makkelijke en snelle manier om jouw product of bedrijf onder de aandacht te brengen en meer klanten naar je website te trekken.  

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie