Dripl start een frisdrankrevolutie in Nederland

Dripl start een frisdrankrevolutie in Nederland

Redactie Baaz

Dripl, de Belgische startup die met verpakkingsvrije frisdrankautomaten een wereldwijde ‘refillution’ wil starten, wordt na een succesvolle investeringsronde nu ook in Nederland gelanceerd. De limonades van Dripl zijn een smakelijk alternatief voor kraanwater en gezonder dan gesuikerde frisdranken. De introductie in Nederland is de eerste stap op het pad van de internationale ambities van het bedrijf: binnen drie jaar wil Dripl de impact vergroten en in heel Europa actief zijn.

Opschudden frisdrankmarkt 

De frisdrankindustrie is verantwoordelijk voor een dagelijkse afvalberg van 1,3 miljard verpakkingen. Frisdrank bestaat voor tachtig procent uit water dat nodeloos getransporteerd wordt en de overige ingrediënten zijn niet bepaald goed voor onze gezondheid. Dat kan beter, vonden studiegenoten Colin Deblonde (23) en Lucas Moreau (23). Daarom ontwikkelde het duo in 2019 het eerste Dripl refill punt, een volwaardig alternatief voor de standaard frisdrankautomaten. De tappunten zijn aangesloten op het leidingwater, dat gefilterd, gekoeld en gecarboniseerd wordt en bieden een keuze tussen limonades, smaakwater en fris (bruis)water. De limonades bestaan uit natuurlijke ingrediënten en bevatten geen toegevoegde suikers.  

Dripl, frisdrank, frisdrankmarkt, duurzaam

Een flitsende start 

Het concept slaat direct aan bij tal van grote merken, zoals Belgische kledingketen JBC, Showpad en IMEC en de verpakkingsvrije Refill Points hebben inmiddels al bijna 100.000 verpakkingen bespaard. Dankzij een Internet Of Things-module, die de apparaten verbindt met het internet, weten bedrijven tot op de druppel wat hun positieve impact is. Zo bespaarde JBC in september van dit jaar bijvoorbeeld 5.364 wegwerpverpakkingen, vermeed het onnodig transport van 2.682 liter water en voorkwam het 93 kg aan suikerconsumptie. Colin Deblonde, cofounder van Dripl: “We verzamelen alle data nauwkeurig. Zo kan op elk moment de status van een refill point worden nagegaan, en gecheckt worden of alles in orde is.” De software, die door Dripl zelf ontwikkeld werd, stuurt automatisch een melding wanneer er een smaakcapsule vervangen moet worden. 

Groeikapitaal 

Om verdere (internationale) groei te realiseren, sloot Dripl dit jaar een financieringsronde af van 1,1 miljoen euro. Dat kapitaal is afkomstig van een aantal Business Angels, onder wie Jonas Mallisse (Founder Too Good To Go België) en Stéphane Ronse (Founder & CEO Foodbag) en het durfkapitaalfonds van PMV. Als eerste wordt nu de Nederlandse markt betreden – een voor de hand liggende keuze: “Operationeel werkten we al nauw samen met Nederland, zowel voor de productie van onze automaten als voor onze gezonde dranken,” zegt Lucas Moreau, medeoprichter en CTO van Dripl. “Daarom besloten we om na België, als eerste naar de Nederlandse markt uit te breiden. Nederland is vooruitstrevend als het gaat om besparing van bijvoorbeeld plastic en er is dan ook grote vraag voor navulpunten. Het is voor ons de logische volgende stap naar de rest van de wereld!” Moreau en Deblonde hebben de ambitie om tegen eind 2023 tien miljoen wegwerpverpakkingen bespaard te hebben. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie