Een bedrijfsvisie: de sleutel tot een succesvolle toekomst in de telecom?
Mijn antwoord? Over vijf jaar is Gigaset pro een krachtige partner voor Europese channelpartners, zowel in de cloudmarkt als voor traditionele PBX-systemen. En niet alleen voor het MKB, maar ook voor grotere organisaties in verschillende verticale sectoren, zoals hotels, retailers en de gezondheidszorg.
Naar mijn mening is het belangrijk dat telecombedrijven – en vooral de bedrijven die zich focussen op hardware – een duidelijke visie creëren en volgen om ervoor te zorgen dat ze succesvol blijven – of zelfs nog succesvoller worden – in de op cloud gerichte toekomst. Bij het ontwikkelen van zo’n visie is een aantal dingen van belang.
Ga na wat de klantvraag is
Alles draait om de klantvraag. Tegenwoordig zien steeds meer klanten de voordelen van een cloudgebaseerd bedrijf. Het biedt flexibiliteit, zonder grote investeringen of uitgebreid onderhoud. Toch zijn er ook veel klanten die de voorkeur geven aan een desktoptelefoon. Deze ‘traditionele’ devices bieden gemak en snelheid, aangezien gebruikers precies weten hoe ze te gebruiken. En dan heb ik het nog niet eens over de audio-ervaring – de geluidskwaliteit is qua spraak bij desktoptelefoons vaak beter dan tijdens gesprekken met een mobiele telefoon. Als telecombedrijf is het jouw taak om de vraag van de klant te achterhalen en een visie te ontwikkelen waarmee je elke doelgroep de juiste oplossingen en producten biedt. Je bent met je producten immers het verlengstuk van de organisatie van je doelgroep en bouwt zo mee aan zijn goede imago – bijvoorbeeld door bij te dragen aan een goede bereikbaarheid en service.
Pas je strategie aan
Na een start met een productportfolio gericht op kleine bedrijven – vaak met vijftig medewerkers of minder – verbreedt Gigaset pro zijn horizon de komende jaren, waardoor er ook focus komt te liggen op middelgrote en grote organisaties. Deze visie vereist een andere strategie. In de eerste plaats voor wat betreft producten. Grote organisaties hebben andere functies nodig, zoals mogelijkheden tot beveiliging en beheer op afstand. Zorg ervoor dat je de juiste ontwerpers en ontwikkelaars in dienst neemt om aan deze behoeften te voldoen. Daarnaast vraagt dit om een ander verkoopmodel. Ons huidige verkoopmodel is vooral gericht op kleine, lokale resellers. Voor ons is het belangrijk dat zij voldoende uitgerust zijn om in de toekomst ook middelgrote en grote organisaties van dienst te zijn. Uiteindelijk is hun business immers onze business. Daarom moet je je verkoopstrategie aanpassen om resellers zowel commercieel als technisch te ondersteunen, zodat zij hun werk kunnen doen.
Ken je sterke eigenschappen
Bij Gigaset pro kennen we onze sterke eigenschappen. Hoewel we gecertificeerd zijn voor de ondersteuning van cloudcommunicatie op verschillende platformen, zien we onszelf niet als cloudprovider. We geloven echter wel dat we in staat zijn de beste producten en devices te leveren die bedrijven een optimale cloudervaring bieden. Want de cloud is één, maar je klanten hebben altijd een bepaald soort device nodig om ermee te communiceren. Wij richten ons op twee belangrijke device-gebruikers: de eindklant en de systeembeheerder in het bedrijf. Gigaset heeft zijn oorsprong in de consumentenmarkt. Daardoor weet Gigaset pro wat klanten willen en investeert het in producten die goed ontworpen zijn en eenvoudig in gebruik. We richten ons op design, kwaliteit en gebruikersvriendelijkheid.
Betrek je team
Je kunt geen visie of strategie creëren zonder je werknemers erbij te betrekken. Je mensen hebben een duidelijk overzicht nodig van de ideeën van het bedrijf. Zo weten ze waarom het het waard is voor jou te werken. Bespreek je strategie en visie daarom regelmatig met medewerkers van verschillende afdelingen van je organisatie – van sales tot development en productmanagement. Want uiteindelijk is het succes van je bedrijf altijd een teamresultaat.