Een foutje is gemaakt, maar wie draait er voor op?

Een foutje is gemaakt, maar wie draait er voor op?

Redactie Baaz

Mensen zijn geen machines. Mensen maken aan de lopende band fouten. Meestal niet eens omdat ze incompetent zijn, maar omdat vermoeidheid of werkdruk een centrale rol spelen. De meeste alledaagse fouten zijn makkelijk te herstellen. Sommige fouten kunnen je daarentegen de kop kosten. Om te voorkomen dat je met een reusachtige schadeclaim wordt opgezadeld, komt de beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) tegemoet. En alhoewel een verzekering van zekerheid zou moeten voorzien, is de BAV niet bepaald heilig. Zeker niet voor zzp’ers.

Het principe van de BAV is simpel. Je maakt een fout, bijvoorbeeld een verkeerd advies, waardoor jouw klant financiële- of vermogensschade lijdt. Denk maar aan een advocaat die vergeet een belangrijke clausule op te nemen in een contract, of een ICT’er die een fout maakt bij het ontwerpen van een webshop. Een BAV is bedoeld als dekking tegen onbedoelde fouten die desondanks kunnen leiden tot een enorme schadeclaim.

De kosten voor een BAV verschillen per beroepsgroep. Meestal liggen ze ergens tussen de € 300,- en € 500,- per jaar. Daarnaast is er vrijwel altijd een eigen risico dat je zelf moet betalen. Geen enorme bedragen dus, maar net zoals de meeste verzekeringen: wel zo handig. Vooral als je regelmatig adviezen geeft of ‘risicovol’ werk doet. In sommige beroepsgroepen zijn ze zelfs verplicht, zoals bij de eerder genoemde advocaten.

Let op de kleine lettertjes 

Bij het afsluiten van een verzekering is het belangrijk dat er onderscheid wordt gemaakt tussen een bewuste of onbewuste fout. Juridisch kan dat lastig zijn, want wanneer doe je iets bewust of onbewust fout? Afhankelijk van de alleszeggende, zeer kleine lettertjes. Vervolgens zit er nog een addertje onder het gras. Een BAV beschermt iedereen die bij een bedrijf werkt: bestuurders, vast personeel, uitzendkrachten en oproepkrachten. Mooi zo, zou je denken, want iedereen is netjes gedekt. Kijk je aandachtiger, dan zie je al snel dat er een groep in dit rijtje ontbreekt: zzp’ers. 

Wie is er verantwoordelijk? 

Zzp’ers zijn inmiddels alomtegenwoordig. In iedere beroepsgroep en iedere bedrijfstak. En net zoals normale werknemers, zijn ook zij geen supermensen; maken ook zij fouten. Maar wie is er dan verantwoordelijk? De zzp’er, of het bedrijf waarvoor hij zijn of haar werk uitvoert?

Het juridisch correcte antwoord is: de zzp’er. Hij heeft tenslotte zijn eigen zaak en is verantwoordelijk zijn eigen fouten. Het kromme is wel dat de klant meestal geen onderscheid maakt tussen zzp’ers en mensen in loondienst. Een fout is een fout en dat is de schuld van bedrijf A. Het zal hem worst wezen wie de fout maakt. Hij wil geld zien. 

Knoeiboel

Dat kan echter een probleem worden als de zzp’er zelf geen BAV heeft afgesloten, wat meestal het geval is. De bedrijfspolis dekt de schade niet, de zzp’er is niet in staat deze te betalen, waardoor het bedrijf dat de zzp’er inhuurde uiteindelijk met een enorm probleem zit. Natuurlijk kun je het geld verhalen op de zzp’er, maar als het er niet is, dan krijg je het niet. Bovendien leidt het hoe dan ook tot omvangrijke en lastige rechtszaken.

Als opdrachtgever kun je dit soort ellende op twee manieren oplossen. Je kunt ten eerste alleen zzp’ers aannemen die een eigen BAV hebben afgesloten. Komt er dan schade, dan zijn zij gedekt. En jij dus ook. Optie twee is het bijschrijven van de zzp’er op je eigen BAV. Je erkent de zzp’er dan als je eigen personeelslid en in dat geval is hij of zij wel gedekt. 

Als zzp’er is het in vrijwel alle gevallen verstandig om een eigen BAV af te sluiten. Zeker als je werkzaam bent in de financiële dienstverlening, ICT of marketing: beroepen waarbij het financiële risico van fouten behoorlijk groot kan zijn. De kosten zijn niet bijzonder hoog en - net zoals bij iedere verzekering - hoop je dat je hem nooit nodig zult hebben. Mocht het je toch overkomen, ben je correct verzekerd, reken jezelf dan rijk: een dergelijk valnet kan hét verschil maken tussen onomkeerbaar faillissement en een gezonde bedrijfstoekomst.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie