Eneco lanceert chatbot in Facebook Messenger
Eneco is als eerste energieleverancier de dialoog aan met klanten door middel van een intelligente chatbot op Facebook Messenger.
Eneco-klanten kunnen middels een paar simpele vragen hun jaarlijkse meterstanden doorgeven en krijgen in veel gevallen direct inzicht in hun jaarnota voor stroom en gas. De chatbot is ontwikkeld in samenwerking met digital agency Colours en is actief op de speciale Eneco chatbot Facebookpagina.
Meterstanden doorgeven
Maandelijks ontvangen tienduizenden klanten van Eneco een e-mail met de vraag om hun meterstanden door te geven. Vanuit daar kan de klant vanaf nu doorklikken naar de chatbot in Facebook Messenger. In een dialoog met de chatbot geeft de klant heel eenvoudig de meterstanden door en wordt het proces een stuk laagdrempeliger.
'Wij zijn continu op zoek naar manieren om het onze klanten zo makkelijk mogelijk te maken', aldus Joos Luteijn, Manager Digital bij Eneco. 'De chatbot in Facebook Messenger is daar een mooi innovatief voorbeeld van. Facebook Messenger is een kanaal waar onze klanten al heel bekend mee zijn. Daardoor maken we meterstanden doorgeven nog makkelijker.'
Het doel is om de chatbot in de toekomst verder te ontwikkelen naar een artificial intelligence chatbot, waardoor het mogelijk wordt om de bot steeds slimmer te maken en de dialoog open te stellen.
Opkomst van chatbot
De inzet van chatbots is al volop in opkomst in Azië en de US. Er wordt zelfs beweerd dat bots de opvolgers zijn van de apps. In Europa staat deze ontwikkeling echter nog in de kinderschoenen. Eneco is dan ook de eerste energieleverancier die deze dienst aanbiedt op Facebook Messenger. 'Chatbots zijn het begin van een nieuw internet. Als vervolgstap zien wij dan ook een uitbreiding naar platformen als Siri van Apple of Whatsapp waarbinnen we de dialogen kunnen voortzetten', aldus Mark Snijders van Colours.