Energie besparen met Internet-of-Things-ijsbeer Hyko
Kinderen op een speelse manier inzicht geven in energieverbruik. Dat is het doel van de Amsterdamse startup CareToSave. Om dit doel te verwezenlijken ontwikkelde de startup ijsbeer Hyko. CareToSave heeft een crowdfundcampagne gestart om het benodigde geld op te halen om Hyko op de markt te brengen.
Met ijsbeer Hyko legt de startup de focus van het dagelijks energieverbruik niet alleen op volwassenen, maar juist kinderen worden enthousiast gemaakt om betrokken te zijn bij een bewust en groener leven. Hyko wordt aangesloten op het elektriciteitsnetwerk en maakt energieverbruik direct zichtbaar door van kleur te veranderen. Hoe meer elektriciteit er wordt gebruikt, hoe roder Hyko kleurt. Via de Hyko World App op smartphone of tablet krijgen kinderen feedback en verzamelen ze ijsblokjes om het besparen leuker te maken. ‘Door kinderen medeverantwoordelijk te maken voor Hyko, leren ze op een speelse manier over het belang van energiebesparing’, aldus de startup.
Internet-of-Things
De ijsbeer is onderdeel van een Internet-of-Things-pakket. Naast Hyko heb je in de meterkast een Hyko Senses energiemeter die verbruikgegevens draadloos doorstuurt naar de ijsbeer, die dan via Bluetooth 4.0 communiceert met je smartphone of tablet. De data wordt vervolgens via wifi verzonden naar de Hyko Cloud voor opslag, analyse en notificaties.
Het complete Hyko pakket bestaat uit de Hyko Bear, Hyko Senses, Hyko World App, Hyko Cloud en Hyko’s Adventure. De startup krijgt hulp van de Europese Unie, Stedin en Ben & Jerry’s voor het op de markt brengen van Hyko.