Facebook anno 2020: in gesprek met Benelux country manager Arno Lubrun

Facebook anno 2020: in gesprek met Benelux country manager Arno Lubrun

Redactie Baaz
De effecten van de coronacrisis voor ondernemers zijn inmiddels in bijna elke sector merkbaar. Bovendien heeft de pandemie ervoor gezorgd dat de wereld er opeens heel anders uitzag – zowel op privé als op zakelijk vlak. Maar als we één ding hebben geleerd, is het wel dat het belangrijker is dan ooit om met elkaar in verbinding te staan; met familie, vrienden én met klanten. Sociale platformen, zoals Facebook, Instagram en WhatsApp, spelen hierin een grote rol. We spreken Arno Lubrun, die aan het roer staat van Facebook Benelux. Want wat doet Facebook voor ondernemers in deze coronatijden? Hoe is het voor Arno persoonlijk om voor Facebook te werken? En hoe gaat hij om met de berichtgeving rondom Facebook? Hij schetst voor ons welke impact Facebook wil maken, voor de gebruiker en voor de ondernemer.

Je loopt al een hele tijd mee bij Facebook Benelux. Waarom heb je destijds voor Facebook gekozen?

Dat klopt, inmiddels al ruim negen jaar: vanaf het begin van Facebook Benelux. De missie van Facebook om mensen met elkaar te verbinden door middel van technologie was destijds voor mij een grote reden om voor Facebook te gaan werken en de Nederlandse, en later Belgische, vestiging op te zetten. Ik had al vroeg een passie voor technologie en mensen. Dat begon in de tijd van de Commodore 64, waar ik zelf als tiener spelletjes voor ontwikkelde. Ook schreef ik mijn afstudeerscriptie over groupware, een soort Facebook, maar dan binnen bedrijven. Nu, jaren later, geloof ik nog steeds dat in technologie de kracht schuilt om het leven van mensen beter te maken en ik wil dan ook dat Facebook iets bijdraagt in Nederland. Door iedereen een stem te geven, community’s op te bouwen, maar ook door ondernemers de kans te geven hun bedrijf, producten en diensten onder de aandacht te brengen.

Hoe zie je ondernemers reageren op de coronacrisis?

Ondanks de crisis zie ik dagelijks in mijn werk veel ondernemersgeest en creativiteit bij Nederlandse ondernemers. Maar ik zie natuurlijk ook dat ondernemers nu enorm onder druk staan en het lastig hebben. We hebben zelf recent onderzoek gedaan in samenwerking met de Wereldbank en OECD naar de impact van de crisis op het mkb. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat bij 52 procent van de Nederlandse mkb-ondernemers de omzet dit jaar significant lager is dan vorig jaar. 22 procent geeft daarnaast aan dat de cashflow de komende maanden een uitdaging wordt. Dat zijn geen goede cijfers, natuurlijk.

Toch zegt 60 procent van de Nederlandse ondernemers optimistisch te zijn over de toekomst van hun bedrijf. Dat percentage ligt een stuk hoger dan in de meeste landen om ons heen. Daar zie je toch de veerkracht van Nederlandse ondernemers in terugkomen. Ik heb echt prachtige voorbeelden gezien van bedrijven die hun winkels tijdelijk hebben moeten sluiten maar hun activiteiten op Facebook en Instagram hebben gezet  – van restaurants die driegangenmenu’s gingen bezorgen, tot aan de slager en groenteboer die samen voedselboxen zijn gaan samenstellen met lokale producten.

Facebook zet zich in Nederland ook in om ondernemers zo goed mogelijk te ondersteunen. Zo hebben we de afgelopen maanden nieuwe tools en initiatieven ontwikkeld, zoals gratis trainingssessies voor ondernemers samen met MKB Nederland, inzamelingsacties voor ondernemers en Instagram-stickers met “Steun het MKB”. Ook lanceerden we begin juli een stadsgids voor Rotterdam, waarin Rotterdamse Facebook-groepen tips geven over hun stad en leuke, vernieuwende lokale ondernemers aanbevelen. Deze gids helpt bewoners en toeristen de stad (opnieuw) te ontdekken en ondersteunt op die manier ook de lokale ondernemers.

En maken Nederlandse ondernemers in jouw ogen al voldoende gebruik van digitale kanalen?  

We zien dat Nederlandse ondernemers erg actief zijn op Facebook en Instagram. Toch is er vaak met wat simpele aanpassingen nog meer te halen uit hun online presence. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Facebook Messenger, dat tijdens de coronacrisis anderhalf keer zo veel werd gebruikt als daarvoor. Mensen willen toch in contact blijven met bedrijven, ook als dat fysiek lastig is. Messaging wordt nog niet altijd even effectief ingezet door ondernemers, en ik denk ook dat bepaalde functies ervan nog niet helemaal bekend zijn. Zo kun je als bedrijf bijvoorbeeld afwezigheidsberichten instellen, zodat duidelijk is wanneer je wel of niet open bent of vragen kunt beantwoorden. En ook op Facebook kent misschien niet iedereen de mogelijkheden om alles eruit te halen wat erin zit. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de paginastatistieken. Als je die goed in de gaten houdt, kun je blijven leren en je pagina en bereik verbeteren. 

We moeten het natuurlijk ook hebben over het feit dat Facebook de laatste tijd überhaupt veel in het nieuws is, vooral op een negatieve manier. Hoe ga je hier persoonlijk mee om?

Facebook ligt vanwege zijn omvang en maatschappelijke relevantie onder een vergrootglas en iedereen bij Facebook is zich goed bewust van de verantwoordelijkheid die we hebben. Het overgrote deel van wat zich afspeelt op Facebook is positief: mensen die zich organiseren rondom een belangrijk onderwerp, ouders die foto’s van hun kinderen delen met vrienden en familie en ondernemers die met een klein budget hun producten en diensten over de hele wereld onder de aandacht kunnen brengen. Maar er zal altijd een kleine groep zijn die misbruik probeert te maken van de situatie. We investeren miljarden in het veilig houden van ons platform en meer dan 35.000 mensen bij Facebook zijn hier direct bij betrokken. Als je kijkt naar een actueel onderwerp als haat, dan zie je van de meer dan 100 miljard berichten en posts die elke dag op Facebook worden gedeeld dat een hele kleine hoeveelheid haatberichten betreft. Begrijp me niet verkeerd, elk haatbericht is er een te veel, en het is het de verantwoordelijkheid van bedrijven zoals Facebook om hier iets aan te doen. En dat is niet altijd makkelijk. Met miljarden berichten die verstuurd worden is het soms zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik zie het als een belangrijke taak voor mijzelf en voor Facebook om in dit soort zaken zo transparant mogelijk te zijn.

Tot slot: wat denk je dat de toekomst brengt?

Dat is natuurlijk lastig te voorspellen. Je weet nooit wat er gebeurt. Maar wat ik wel weet, is dat de digitale versnelling nu echt is ingezet. Door corona zien we dat bepaalde trends, die we pas over vijf jaar hadden verwacht, nu al plaatsvinden. Je ziet dat de consument nu echt online start bij een aankoop en verwacht online geholpen te kunnen worden bij een aankoopbeslissing. Ik verwacht dan ook dat online shopping alleen maar toe zal nemen. Dat is ook een belangrijke reden dat we onlangs Facebook Shops voor ondernemers hebben aangekondigd. Met Facebook Shops kunnen bedrijven gratis een online winkel inrichten die toegankelijk is voor klanten op Facebook en Instagram. Je kunt het vergelijken met een online winkeletalage.

Een andere trend die mij opvalt, is het feit dat we als consument niet meer gebonden zijn aan landsgrenzen. Mensen bestellen producten van waar dan ook ter wereld online en brengen hun mobiele koopkracht dus ook daarnaartoe. Door de coronacrisis hebben we terecht meer aandacht voor lokaal, en ik verwacht dat deze trend wel doorzet, omdat de consument zo aan het gemak gewend is geraakt. Dat betekent dus dat er voor Nederlandse ondernemers ook nieuwe markten toegankelijk worden – ik hoop met behulp van Facebook.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie