Facebookmarketing: een groeispurt voor je bedrijf
Iedere ondernemer wil natuurlijk dat zijn bedrijf groeit. Een wondermiddel dat altijd en overal werkt, is er helaas niet. Maar een goede strategie voor Facebookmarketing kan zeker bijdragen aan een groeispurt, als je tenminste de juiste tools gebruikt.
Vrijwel elk bedrijf heeft een Facebookpagina, maar niet alle ondernemers nemen Facebookmarketing serieus. Een mogelijk obstakel is dat bedrijven niet weten waar ze moeten beginnen. Dat is geen excuus meer, want met Fanbooster kan iedereen het. Het is geavanceerde, maar tegelijkertijd toegankelijke software voor alle facetten van Facebook-marketing. Toch zijn er nog steeds ondernemers die maar wat doen op Facebook. Hella Hendriks van Online Business Media, de exclusieve partner van Fanbooster in de Benelux, ziet het vaak misgaan. ‘Ik merk regelmatig dat een plan, doel of strategie ontbreekt’, vertelt ze. Voor de duidelijkheid: effectieve marketing op Facebook en Instagram is niet gratis. ‘Facebook bepaalt met een algoritme wat gebruikers zien’, legt Hella uit. ‘Gemiddeld heeft een bedrijf een organisch bereik van twee procent. Dat houdt in dat je als bedrijf slechts twee procent van je likers bereikt met een tijdlijnbericht. Je moet dus behoorlijk wat likes hebben om je doelgroep gratis te bereiken. Ook Instagram hanteert een algoritme. Dit houdt in dat ook het organisch bereik voor zakelijke gebruikers is veranderd. Om optimale exposure te krijgen binnen je doelgroep met je bedrijfscontent, zit er niets anders op dan adverteren.’
Facebook niet negeren
Dat is voor het bedrijfsleven geen reden om Facebook te negeren. Facebook verdient miljarden dollars aan advertenties en daar is natuurlijk een reden voor. Je doelgroepen zijn zeer specifiek en steeds beter te bereiken. Zelfs met een beperkt budget kun je je marktpositie verbeteren. Naamsbekendheid, betrokkenheid en natuurlijk verkopen zijn te stimuleren met beperkte financiële middelen. Het is alleen niet handig om klakkeloos een deel van je advertentiebudget over te maken naar Mark Zuckerberg en consorten. Resultaten zullen namelijk uitblijven als er niet zorgvuldig getarget wordt. Dit is juist het grootste probleem. Bedrijven hebben vaak geen idee welke resultaten een bijdrage leveren of wat er überhaupt bereikt is met Facebook-marketing. Wat moet je dan wel doen? Hella: ‘Wij geven klanten vaak drie takeaways mee: stel vooraf doelen, de kracht zit in je doelgroep en test, maar overdrijf niet.’
Allereerst bedenk je dus waar jouw Facebook-marketing toe moet leiden. ‘Wil je meer bezoekers naar je webwinkel? Of een relatie opbouwen met je klanten? En hoe ga ik deze doelen bereiken? Een strategische keuze per platform is aan te raden! Gebruik Facebook voor het zenden over actualiteit, acties, nieuwe producten of handige tips. Instagram is gericht op mooie beelden en is wat informeler. Stel de doelen vast in een overzicht. Denk hierbij aan likes, post engagement, post likes, volgers, website traffic, daadwerkelijke verkoop, et cetera.
Contentkalender
Bij het opstellen van je doelstelling is het ook belangrijk om een consistente uitstraling vast te leggen. Goed voor de herkenbaarheid natuurlijk, maar ook voor de uitstraling van je organisatie. Hella raadt ondernemers verder aan een contentkalender op te stellen en bij te houden wat ze bereiken, bijvoorbeeld een groei in het aantal likes. Ook is het zinvol om je doelgroep beter te leren kennen aan de hand van een ijkpersoon. ‘Met de eigenschappen van je ijkpersoon zijn social media een zeer gunstig marketingkanaal om jouw advertenties doelgericht onder de aandacht te brengen. De meeste Facebookgebruikers hebben hun profiel gevuld met hun voorkeuren. Ook wordt het kijk- en klikgedrag van een Facebook-gebruiker geregistreerd en dat maakt het gunstig om je heel specifiek te richten op de juiste doelgroep. Een ideale manier dus om je doelgroep te informeren.' Zodra je de eerste resultaten van je activiteiten op social media hebt vastgelegd, wil je deze uiteraard verbeteren. Door te experimenteren, kun je erachter komen wat wel en juist niet werkt. ‘Ga testen met je advertenties. Creëer een aantal parodieën en speel met tekst, foto’s of video’s. Wat spreekt het meeste aan bij mijn doelgroep? Welke advertentie is het meest ‘likeable’ of ‘clickable’?’ Net als met zoveel dingen in het leven moet je dat natuurlijk niet overdrijven, waarschuwt Hella: ‘Test, but don’t die testing!’