Gebruik alle creativiteit in je bedrijf
Het mkb in Nederland is opvallend optimistisch over het komende jaar. Bijna een op de drie bedrijven voorziet een omzetgroei van twee tot vijf procent, een op de tien ondernemingen rekent zelfs op vijf tot tien procent groei. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek dat recent in opdracht van SAP Nederland is uitgevoerd.
Marcel Groenenboom, Director General Business & Channels van SAP Nederland reageert verheugd op de resultaten van het onderzoek. ‘Het mkb, van oudsher altijd al de economische motor van ons land, toont daarmee nogmaals aan dat het zelfs in de huidige moeilijke economische omstandigheden nog steeds mogelijk is om een gezonde groei te realiseren. Dat onderstreept voor mij eens te meer de kracht en de kwaliteit van het mkb.’
Het ‘geheim’ achter het succes van ondernemingen uit het mkb is voor Marcel hun vermogen om innovatief te zijn. ‘IT speelt hierbij een belangrijke rol, maar innoveren is meer dan alleen het implementeren van nieuwe technologie. Het vraagt ook om een volledig andere visie op klanten en bedrijfsprocessen. Juist daar is het mkb sterk in. Men is in staat nieuwe technologie slim toe te passen en sommige bedrijven weten als geen ander het maximale uit hun investeringen in ict te halen. Gecombineerd met een enorme focus op de klant, levert dat een mix van kwaliteiten op waardoor die bedrijven in staat zijn kansen die zich in de markt voordoen te benutten.’
Op zoek naar resources
Bedrijfscultuur speelt daarbij een belangrijke rol, zo blijkt uit het onderzoek. Bedrijven die tot de categorie ‘groeiers’ behoren zijn veel minder behoudend en risicomijdend dan ondernemingen die aangeven dat de omzet komend jaar zal dalen. Die laatste categorie ervaart de starheid van zowel de organisatie en de niet-flexibele IT, als de grootste obstakels om veranderingen door te voeren. Bedrijven die groei voorzien, ervaren dat soort beperkingen nauwelijks. Zij noemen het gebrek aan kennis en vaardigheden als belangrijkste punt van zorg en steken veel energie in het vinden van mensen die kansen zien, open staan voor verandering en de skills hebben om invulling aan innovatieve ontwikkelingen te geven.
Dat brengt Marcel op ‘Design Thinking’, wat volgens hem voor veel bedrijven in het mkb een bruikbare methode is om de weg naar innovatie te wijzen. ‘Er bestaan allerlei formats om ideeën te genereren. Een die de laatste jaren in populariteit toeneemt, is ‘Design Thinking’. Dat is een manier om uit alle lagen van de onderneming ideeën te genereren.’
De kern van ‘Design Thinking’ is dat men niet begint met een probleemstelling, maar het gewenste doel als uitgangspunt neemt. Van daaruit gaat men nadenken over de mogelijkheden om dit doel te realiseren. ‘Zet daarom een groep geselecteerde mensen bij elkaar, liefst ergens buiten het bedrijf. Praat over wat klanten willen, hoe je daar als bedrijf op kan inspelen en vervolgens welke praktische en creatieve oplossingen er zijn om het ook daadwerkelijk te gaan doen.’
Met deze methode is al een aantal innovatieve oplossingen bedacht. Onder meer het online boeken van vliegtickets, wat inmiddels een commodity is voor alle luchtvaartmaatschappijen. Ook in de wereld van transport en logistiek zijn met deze methode innovatieve concepten bedacht. ‘Men heeft mensen uit de hele keten bij elkaar gebracht en hardop laten nadenken over wat ze het liefst zouden willen.’
Marcel benadrukt dat ‘Design Thinking’ niet is voorbehouden aan grote multinationale bedrijven. ‘Juist omdat bij ondernemingen in het mkb de besluitvorming snel kan gaan en men in staat is de organisatie direct aan te passen, is ‘Design Thinking’ een methode waar het mkb zijn voordeel mee kan doen.’