Goede ERP-systemen zijn allang niet meer star, log en duur

Goede ERP-systemen zijn allang niet meer star, log en duur

Redactie Baaz

Als kersvers zelfstandig MKB-bedrijf, net onder de vleugels van een gevestigd groot moederbedrijf vandaan, is de eerste zorg dat de administratie en planning goed op de rails is. Dat wil je doen op een manier die meegroeit met je bedrijf en makkelijk is uit te breiden met nieuwe functionaliteit. En vooral zónder grote investeringen in computersystemen en consultants. De innovatieve food-producent Kitchen on a Mission heeft ontdekt dat dat kan: met SAP Business One.

Kitchen on a Mission ontwikkelt, produceert en levert hapjes en tapenades die bij vrijwel alle grote supermarktketens in binnen- en buitenland in de schappen liggen. Niet onder het merk ‘Kitchen on a Mission’, maar als private label van de betreffende supermarkt. In 2012 werden op die manier zo’n 48 miljoen hapjes geleverd. Eind 2012 splitst het bedrijf zich af van het 20 jaar oude moederbedrijf DupontCheeseNL en wordt de nieuwe identiteit gelanceerd. Er bestaat op dat moment de mogelijkheid een gerichte investering te doen en Plantmanager Rutger Stolting gaat op zoek naar een systeem dat helpt bij de bedrijfsvoering en dat past bij zijn innovatieve jonge bedrijf.

Belangrijk selectiecriterium daarbij was dat het systeem moet zijn opgebouwd vanuit een productiefilosofie. 'Het is voor ons heel belangrijk dat het omzettingsproces van grondstof naar eindproduct goed in het pakket zit, en dat leverde een shortlist van twee systemen op', zegt Stolting daarover. 'We zijn adequaat en doelgericht, en hadden absoluut niet de behoefte een langdurig aanbestedingstraject in te gaan. Ik heb heel wat ERP-implementaties meegemaakt die keer op keer bleven steken in aanbestedingen en functionele ontwerpen. Wat mij teveel tijd kostte. Het belangrijkste in dit soort selectieprocessen is dat je een keuze maakt en gewoon aan de slag gaat.'

ERP op maat voor MKB

SAP partner InnoBalance laat de food-producent kennis maken met SAP Business One. 'Rutger Stolting vroeg zich in eerste instantie af of een ERP-oplossing van softwaregigant SAP wel bij hun kleine organisatie paste. Hij zag in gedachten al allerlei doemscenario’s en oplossingen met langdurige implementatietrajecten voor zich', vertelt Jeffrey Baay, Commercieel Directeur bij InnoBalance. 'SAP Business One is echter op maat gesneden voor het midden- en kleinbedrijf. Het biedt de gebruiker overzicht en het is makkelijk modulair uit te breiden. Daarnaast is de oplossing snel te implementeren. Wat heel goed past bij een innovatief bedrijf als Kitchen on a Mission.'

Stolting raakt enthousiast en is snel overtuigd van de kwaliteiten van consultant InnoBalance en de MKB-oplossing van SAP. Begin 2013 draaien in korte tijd accounting en voorraadbeheer in SAP Business One. 'De volgende fase is de productie', aldus Stolting. 'Dit willen wij met hulp van InnoBalance begin 2014 implementeren, waarbij we het productieproces laten aanvoeren vanuit SAP Business One met de add-on ProcessForce.' ProcessForce is een geïntegreerde oplossing speciaal ontwikkeld voor bedrijven die op voorraad produceren. De add-on biedt Kitchen on a Mission dagelijks extra ondersteuning bij de bedrijfsvoering.

Als totaalpakket omvat SAP Business One uiteindelijk complete functionaliteit voor elk middelgroot en klein bedrijf met modules voor het beheer van financiën, verkoop, klanten, voorraad en bedrijfsvoering. 'Dit platform vormt de basis voor enorme besparingen en verhogingen van de servicegraad. Om dat doel te bereiken is wel een balans noodzakelijk tussen de innovatieve IT-middelen, de mens en de organisatie. Daar helpen we graag bij', voegt Jeffrey Baay daaraan toe.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie