Groeien doe je met geld en talent
Groeien = niet gratis!
Helaas maar waar. We vallen gelijk met de deur in huis: voor niets gaat de zon op. Wil jij graag groeien met je bedrijf? Dan moet je daarin investeren met tijd, geld en moeite.
Hoe kom je aan zo’n investering?
Het is niet makkelijk, maar niet onmogelijk. Als startende ondernemer heb je dit vast al eens gedaan: een ijzersterke pitch geven. Potentiële investeerders zijn overal. Heb jij een steengoed en inspirerend verhaal? Wees niet bang om dit verhaal voor het publiek te doen. Krijg je een 'nee'? Vraag dan naar de reden en maak van deze ervaring een leermoment. Daarnaast zijn er veel wedstrijden en programma’s waaraan je kunt deelnemen om een investering te winnen. Tijdens deze wedstrijden nemen beginnende ondernemers het tegen elkaar op. De winnaars gaan naar huis met een meerwaarde voor hun bedrijf. Dit hoeft niet altijd in de vorm van een cheque te zijn. Het kan ook een dienst zijn die wordt aangeboden door bijvoorbeeld de hoofdsponsor van de wedstrijd. Niet gewonnen? Niet getreurd, zie de wedstrijd als een netwerkevenement. Ontmoet andere startende ondernemers en leer van je concurrenten. Leer iets van de uiteindelijke winnaar: wat maakt het idee zo veelbelovend en hoe kun je jouw idee ook zo presenteren?
We zetten de voordelen van deelnemen voor jou op een rijtje:
• Je bedrijfsplan wordt bekeken en beoordeeld. Je krijgt dus feedback op jouw werk en daarnaast vragen die je ook van banken kunt verwachten. Daar leer je ontzettend veel van!
• Je leert opnieuw te pitchen of je bestaande pitch sterker te maken. Je leert je bedrijf zo te presenteren dat toekomstige klanten, partners en investeerders (bijna) geen 'nee'meer kunnen zeggen!
• Zie de wedstrijd ook als een netwerkevenement. Je komt namelijk in aanraking met andere startende ondernemers en de jury bestaat vaak uit succesvolle, ervaren ondernemers uit verschillende bedrijfstakken. Investeerders nemen ook graag plaats in het publiek. Misschien ontmoet je hier wel leuke samenwerkingspartners of mogelijke investeerders!
• Zo’n wedstrijd zorgt voor exposure, oftewel: mensen zien jou. Je staat in de spotlight! Daarnaast wordt er achteraf vaak een verslag gemaakt of de uitslag op een website bekendgemaakt. Ook (regionale) media en bladen krijgen dit mee en maken verslagen van starterswedstrijden. Naast de winnaar worden daar soms ook andere deelnemers genoemd. Met andere woorden: free publicity!
• Je zou het bijna vergeten: de kans op winst! De prijzen variëren van startkapitaal tot extra exposure. Hoe dan ook geef je jouw naamsbekendheid een enorme boost. Je staat in het geheugen van investeerders, klanten en toekomstige partners gegrift. Het winnen van de starterswedstrijd is het begin van het veroveren van de markt.
Take-off hbo
Ben je tijdens jouw opleiding op je hogeschool je eigen bedrijf gestart? Is er daar kennis opgedaan waarmee je de markt wil veroveren? Twijfel dan zeker niet om je in te schrijven voor Take-off hbo van Regieorgaan SIA. De regeling Take-off hbo fase 1 van Regieorgaan SIA geeft (net afgestudeerde) studenten, docenten, onderzoekers en lectoren de kans hun idee voor een nieuw product vorm te geven en te ontwikkelen door haalbaarheidsstudies te financieren. Zo stimuleert Regieorgaan SIA talenten in het HBO om wetenschappelijke theorieën in de praktijk te brengen en te combineren met ondernemerschap.
Wat houdt de regeling precies in? Take-off hbo geeft je de mogelijkheid om de levensvatbaarheid van het ontwerp te onderzoeken. Per Take-off haalbaarheidsstudie kan minimaal € 25.000,- en maximaal € 40.000,- worden aangevraagd. Het onderdeel haalbaarheidsstudies wordt via Regieorgaan SIA gefinancierd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW). Take-off hbo is voor studenten, docenten, onderzoekers en lectoren van hogescholen. De lector of senioronderzoeker doet deze aanvraag. Aanvragers pitchen hun idee voor een commissie die beoordeelt of het voorstel financiering krijgt. De commissie kijkt daarbij naar commercieel potentieel, de onderzoeksbasis en innovativiteit, de kwaliteit van het team en de projectaanpak.
Vang het talent in jouw net(werk)
Een startup begint met een klein groepje ondernemers met hetzelfde doel voor ogen. Ruimte en geld voor meer personeel is er niet. Als beginnend bedrijf moét je focussen op innovatie en naamsbekendheid. Naamsbekendheid zorgt voor meer klanten en een groter netwerk. Dit maakt jouw bedrijf tot een succes. Daar komt wel meer werk bij kijken. Hoe groter het klantenbestand en het succes, hoe hoger de werkdruk. Daarom is het belangrijk om op dit punt de juiste mensen in dienst te nemen. Mensen die binnen jouw bedrijf passen, mensen met talent.
Hoe kom je aan talentvolle medewerkers?
De arbeidsmarkt vraagt toekomstige werknemers om een ondernemende houding. Daar moeten de jongeren zich op voorbereiden. Zo ook voor die plek binnen jouw bedrijf. Je wil toch medewerkers die net dat beetje extra doen om jouw bedrijf te versterken en verbeteren.
Potentiële medewerkers
(jongeren) kunnen deelnemen aan ondernemerschapsprogramma’s van bijvoorbeeld Stichting Jong Ondernemen. Steeds meer jongeren krijgen de kans op ondernemerschapsonderwijs. Het afgelopen jaar deden maar liefst 55.000 jongeren mee aan de programma’s van Stichting Jong Ondernemen.
Tijdens het ondernemerschapsprogramma Student Company ontwikkelen studenten een bedrijfsconcept en rollen dit uit gedurende een schooljaar/collegejaar. Hierbij komen alle aspecten van ondernemen aan bod. Studenten ervaren zo op een praktijkgerichte manier hoe ze een bedrijf opzetten. Ze ontdekken waar hun talenten liggen en welke rol binnen het bedrijf zij het leukste vinden.
Wanneer zij het programma of de opleiding hebben afgerond, staan zij voor een keuze: word ik baanbrekende ondernemer of ondernemende werknemer? In het laatste geval gaat de afgestudeerde student de arbeidsmarkt op met zijn of haar talenten. Ze staan te popelen om deze talenten te benutten bij hun allereerste werkgever. Uit een impactonderzoek van TU Eindhoven (2016) is gebleken dat studenten die deelnemen aan Student Company eerder een eerste baan vinden dan niet-deelnemers en dat de kans op werkloosheid significant wordt verkleind. Ook bekleden deelnemers vaker een managersfunctie en besteden zij meer tijd aan nieuwe initiatieven.
Ben jij degene die deze talenten van de arbeidsmarkt plukt en als ondernemende werknemers een nieuwe uitdaging bied?
Een greep uit de wedstrijden en programma's
• Take-off hbo van Regieorgaan SIA
• Programma’s van Startupbootcamp
• New Venture
• Present Your Startup
• Philips Innovation Award
• YES!Delft
TIP! Let op of je binnen het thema van de wedstrijd/het programma past.
Op de foto: ondernemer en Take-off ambassadeur Jalbert Kuijper (links), Wesley de Bie van MushBIN (midden) en SIA-directeur Richard Slotman (rechts).