Groothandelaren voelen dreiging direct sale
Meer dan de helft van de groothandelaren wereldwijd heeft te maken met leveranciers die direct aan de eindgebruiker verkopen. Hierdoor verandert het traditionele verkoopmodel en neemt de concurrentie tussen traditionele partners toe.
Dat toont nieuw onderzoek in opdracht van Sana Commerce aan. 47 procent van de door het onderzoek ondervraagde leveranciers heeft een webwinkel waarmee ze hun producten en diensten direct aan de eindgebruiker kunnen verkopen. En 24 procent is van plan om in de toekomst een e-commerce oplossing te implementeren als aanvullende bron van inkomsten.
Uit het onderzoek onder 559 B2B-organisaties wereldwijd blijkt verder dat 41 procent van de ondervraagden e-commerce als middel ziet om het bedrijfsmodel te veranderen, terwijl 43 procent met directe online verkoop een nieuwe inkomstenstroom aanboort in een poging om via minder kanalen te verkopen.
Bedreiging winstgevendheid en levensduur
Steeds meer organisaties focussen zich op e-commerce om concurrerend te blijven, het verkoopvolume te vergroten en de klantervaring te verbeteren. Maar een kwart van de bedrijven haalt deze doelstellingen na de implementatie van een e-commerce oplossing. De belangrijkste redenen voor het uitblijven van goede resultaten zijn toegenomen concurrentie en een agressieve markt.
Uit het onderzoek blijkt dat 33 procent van de ondervraagden van mening is dat leveranciers, groothandelaren en distributeurs die rechtstreeks aan eindklanten verkopen, de prijs van producten omlaag drijven en hiermee de winstgevendheid en levensduur van een organisatie bedreigen. Daarnaast stelt 63 procent van de distributeurs dat groothandelaren hun grootste bedreiging zijn. Ze benadrukken hiermee de mogelijkheid van massaconsolidatie in de markt als organisaties ervoor kiezen om rivalen over te nemen in een poging om concurrerend te blijven.
Nieuwe markten en technologieën groothandelaren
Meer dan de helft van de bedrijven heeft zich op nieuwe markten kunnen richten door e-commerce mee te nemen in hun strategie voor digitale transformatie. En driekwart van de leveranciers wereldwijd wil meer online verkopen. 79 procent van de ondervraagde organisaties is van plan om hun e-commerce oplossing de komende twee jaar te upgraden, andere bedrijven gebruiken al geavanceerde technologie als onderdeel van de sales-strategie. 39 procent van de bedrijven gebruikt momenteel virtual reality om de koopervaring te personaliseren en 39 procent is van plan om volledig geautomatiseerd bestellen via het Internet of Things mogelijk te maken.