Helft MKB haalt amper omzet uit online marketing
45 procent zegt weinig waarde te hechten aan verdere digitalisering en de inzet van online marketing, terwijl 76 procent van de Nederlandse consumenten producten en diensten online afneemt.
De helft van het MKB geeft aan nog geen 5 procent van de omzet uit online activiteiten te halen. Dit blijkt uit de 4e editie van de MKB Online Monitor 2017, een onderzoek onder 1606 MKB-ondernemers uitgevoerd door Kantar TNS, in opdracht van DTG en MKB-Nederland.
MKB hecht weinig waarde aan online marketing
Na jaren van groei stabiliseert de digitalisering onder kleine en middelgrote bedrijven in Nederland. Net als in 2015 heeft 76 procent van de ondernemers een website, heeft 69 procent een bedrijfspagina op één of meerdere websites en heeft 16 procent in 2017 een webshop.
Niet geheel verrassend is de penetratie website, webshop en bedrijfsprofielen in de detailhandel, groothandel en horeca het hoogst De bouw- en transportsector blijven hierbij achter. Ook de inzet van zoekmachine-optimalisatie (SEO, 29 procent) en e-mailmarketing (31 procent) is nauwelijks veranderd. Weliswaar zijn meer ondernemers online gaan adverteren, de gemiddelde besteding ligt daarbij lager dan twee jaar geleden.
Het uitblijven van groei in online marketing wordt wellicht verklaard door het relatief kleine deel van het MKB dat hier op dit moment waarde aan hecht (28 procent). Daarbij moet gezegd dat de mogelijkheid om online omzet te halen per branche behoorlijk kan verschillen.
Inzet online marketing passief en ad hoc
Het aantal MKB’ers met online marketingactiviteiten is met 49 procent licht gedaald (-3 procent) ten opzichte van 2015. Binnen deze groep plant slechts een kwart deze activiteiten. De meeste ondernemers (58 procent) zetten online marketingactiviteiten ad hoc in en slechts 6 procent reserveert hiervoor een apart budget.
De doelstelling van online activiteiten verschilt per kanaal. Waar de webshop een overduidelijk doel heeft (verkoop van producten), zet het mkb de website en de (verschillende) sociale mediakanalen om diverse redenen in. Met name de algemene presentatie van het bedrijf (51 procent) is een belangrijk doel, gevolgd door het online gevonden kunnen worden (25 procent). Het online kanaal wordt door slechts 8 procent actief ingezet om nieuwe klanten te werven. 8 op de 10 ondernemers vinden dat de doelstellingen worden gerealiseerd. Echter, ruim 40 procent van de MKB’ers met een website en/of bedrijfsprofielen op sociale media meet het effect van online inspanningen niet.
Bijna driekwart van de ondernemers zegt geen drempels te ervaren bij het inzetten en optimaliseren van hun online marketingactiviteiten. Toch weet het overgrote deel (51 procent) nog geen 5 procent van hun omzet uit online kanalen te realiseren.
Voor 6 procent is internet het belangrijkste afzetkanaal (tot 75 procent omzet). 17 procent boekt 6 tot 25 procentvan zijn omzet online. Het MKB heeft zelf het beeld online voldoende in te zetten, maar dit vertaalt zich voor een groot deel nog niet in extra omzet.