Het gaat redelijk goed met onze medewerkers. Maar hoe maken we het beter?
Tekst: Esther Segers, Business Development Manager bij Alight
Nederland is volgens het UN World Happiness Report één van de vijf gelukkigste landen ter wereld. HR- en payrollspecialist Alight vroeg in het Alight 2022 International Workforce and Welbeing Mindset onderzoek naar het werkgeluk onder werkend Nederland. “Nou,” zegt 66 procent van de Nederlanders, “ik heb redelijke tot hoge stress op mijn werk.” Hoe kan de Nederlandse arbeidsmarkt er gezamenlijk voor zorgen dat die stresslevels dalen?
Uit het Mindset onderzoek blijkt dat ruim een vijfde (22%) van de mensen er tegenop ziet om naar zijn of haar werk te gaan. Hetzelfde percentage zegt zich er vaak ‘eenzaam’ te voelen. Werkgevers zijn in grote mate verantwoordelijk voor het geluk van hun medewerkers. Goede arbeidsvoorwaarden maken daar, naast een gepast salaris en zingeving in het werk, een groot deel van uit. Wij zien bij verschillende van onze klanten goede voorbeelden die andere bedrijven zouden kunnen overwegen.
Dit zijn een paar succesvolle bedrijven die beseffen dat goede secundaire arbeidsvoorwaarden maatwerk zijn. Zij onderzochten waar hun medewerkers behoefte aan hebben en pasten de contracten (en vacatureteksten!) daarop aan. In een enorm roerige arbeidsmarkt is dat één van de belangrijkste manieren om de storm te bedwingen. Kijk verder dan salaris, zorg op én naast de werkvloer goed voor je mensen, zodat ze langer bij het bedrijf blijven hangen.
Vitaliteit voorop bij tech multinational
“Work hard, play hard”, dat motto gaat zeker op voor één van onze klanten in de technische industrie. Deze fabrikant van machines biedt, naast goede salarissen, winstdelingen en een pensioenplan, ook een gepersonaliseerd vitaliteitsprogramma, waarbij de ene medewerker misschien yogalessen volgt en de ander zich uitleeft in de sportschool. Het bedrijf beseft dat sport zowel een uitlaatklep als een ontwikkelingstool is. Mensen kunnen er stoom mee afblazen, maar ook zorgen dat geest en lichaam scherp blijven. Zo biedt dit bedrijf mensen waar ze om vragen, en verhoogt het tegelijk de productiviteit.
Vrije tijd én flexibiliteit bij telecomprovider
Voor een van onze klanten in de telecomindustrie doet het er niet meer toe waar- en zelfs wanneer hun werknemers werken. Van hun trainees tot aan senior posities: dit bedrijf zegt (mits mogelijk, natuurlijk) dat je kunt werken waar- en wanneer je wilt. Dat is voor sommige werknemers heel fijn. 52 procent van hen zegt (volgens hetzelfde onderzoek van Alight) thuis of ‘ergens anders’ namelijk productiever te zijn dan op kantoor. Daarnaast gunt dit bedrijf zijn medewerkers 1500 euro aan opleidingsbudgetten, waarvan ze zelf verwachten dat personeel hier gebruik van maakt.
Maatwerk bij één van Nederlands grootste banken
Eén van onze klanten in het bankwezen beseft enorm goed dat secundaire arbeidsvoorwaarden maatwerk zijn. Naast een ontwikkelbudget van 1000 euro per jaar biedt deze bank een aanvullend benefit budget van 11 procent waarmee mensen flexibele voorwaarden kunnen kopen. Welke voorwaarden dat zijn verschilt per persoon, en hebben medewerkers andere ideeën? Dan is deze organisatie altijd bereid daarnaar te luisteren.
Wat werkt voor de één…
… werkt niet voor de ander. De bedrijven in de voorbeelden hierboven bieden secundaire voorwaarden die bij specifiek die mensen passen, die bij ze werken. Dat is ook nodig, omdat volgens Alight’s onderzoek slechts 34 procent van de werknemers zegt dat hun baas ze de juiste middelen geeft om het welzijn te verhogen. Voor organisaties die zich afvragen hoe zij hun mensen een extra, passende beloning kunnen geven is het stappenplan simpel. Ga met je mensen in gesprek, personaliseer hun beloningen en geniet de voordelen van tevreden, productieve medewerkers. Blijf vooral ook de gesprekken voeren en experimenteer met wat werkt. Hou het doel voor ogen: 100 procent tevreden werknemers, zodat volgende onderzoeken meer rooskleurige cijfers laten zien.