Zes op de tien Nederlandse ondernemers heeft geen duidelijke exit-strategie

Zes op de tien Nederlandse ondernemers heeft geen duidelijke exit-strategie

Redactie Baaz

Hoewel Nederlandse ondernemers in vergelijking met hun Europese collega's relatief gelukkig zijn met hun werk (87% haalt er voldoening uit), overweegt een derde van hen te stoppen met ondernemen. Ze hebben echter geen duidelijk plan over hoe ze dit moeten aanpakken: maar liefst zes op de tien Nederlandse ondernemers heeft geen duidelijke exit-strategie. Dit en meer blijkt uit de nieuwste driemaandelijkse Europese Bedrijfsovernamebarometer van Marktlink.

Tom Beltman, partner bij Marktlink, benadrukt dat tijdige voorbereiding cruciaal is voor een succesvol verkoopproces. Hij adviseert ondernemers zich minimaal 3 tot 5 jaar voor een beoogde verkoop te laten informeren over waardebepaling en potentiële kopers. Juist op het moment dat ze nog met plezier in het ondernemerschap zitten: "De realiteit van vergrijzing en veranderende marktdynamiek vraagt om een plan voor de toekomst. De grijze golf die er aankomt zorgt ervoor dat ondernemers ver voordat zij denken aan stoppen, in ieder geval moeten nadenken over de overdracht van hun bedrijf." Stoppen moet volgens Beltman een weloverwogen beslissing zijn: "Ondernemers realiseren zich onvoldoende dat het vaak jaren duurt voordat een bedrijf en zijzelf verkoopklaar zijn."

Gedwongen doorwerken

Uit het onderzoek blijkt verder dat meer dan de helft van de ondernemers (51%) niet weet welke stappen zij moeten nemen bij bedrijfsbeëindiging of verkoop. Slechts een derde weet daarnaast precies welke financiële opbrengst nodig is om zorgeloos te kunnen stoppen.

Beltman waarschuwt: “Wanneer je als ondernemer te lang wacht met het ontwikkelen van een exit-strategie, is de kans groot dat je door moet blijven werken, zelfs als je vermoeid bent door factoren zoals nieuwe wet- en regelgeving, conflicterende visies met latere generaties, of het niet meer kunnen bijbenen van technologische ontwikkelingen. Een ander potentieel gevolg van lang uitstellen is dat ondernemers hun bedrijf aanbieden tijdens de verwachte verkoopgolf door vergrijzing, wat het aanbod kan vergroten en daarmee mogelijk de verkoopprijs kan beïnvloeden.”

 

 

’Als ik 10 jaar jonger was…’

Beltman benadrukt dat uitstel van verkoop ook een remmend effect heeft op investeringen en innovaties. Dit heeft zijn weerslag op het Nederlandse bedrijfsleven: "Ondernemers die twijfelen over een verkoop en van plan zijn het bedrijf binnen vijf jaar te verkopen, zijn vaak terughoudend met grote investeringen. Deze terughoudendheid kan de groei en ontwikkeling van een bedrijf in de weg staan. Elke doordachte investering als onderdeel van een exit-strategie levert doorgaans meer op dan het uitstellen ervan”. Beltman sluit af met een waardevolle tip voor ondernemers: “Als je jezelf betrapt op de gedachte: ‘als ik 10 jaar jonger was, zou ik die investering nog wel overwegen’, dan is het hoog tijd om serieus werk te maken van een exit-strategie.”

Het onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Marktlink onder 1.066 Europese directeuren en leidinggevenden van MKB-bedrijven met tien tot tweehonderd medewerkers, waarvan 299 Nederlanders, 104 Belgen, 110 Denen en Zweden, 329 Duitsers en 224 Britten. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie