Het mkb is slim
Bijna negentig procent van alle data wereldwijd is pas in de afgelopen twee jaar ontstaan. Grote bedrijven gebruiken die data voor strategische bedrijfsvoering, maar de enorme groei aan gegevens is ook niet aan het mkb voorbij gegaan. ‘Uit onderzoek blijkt dat zeventig procent van de bedrijven overrompeld is door de hoeveelheid data die hun richting op komt’, zegt Jeffrey Raskeyn, Director General Business en Partner Ecosystems bij SAP Nederland. ‘Maar slechts 25 procent van de organisaties heeft een plan voor het inzetten van data. De meeste bedrijven kiezen er nu voor om – voorlopig - niets met de data te doen. Zonde, want zij laten belangrijke kansen liggen.’
Als voorbeeld noemt Jeffrey het enorme succes van Netflix. De online videoaanbieder is volgens hem een goed voorbeeld van hoe het analyseren van data tot een aanzienlijke bedrijfsgroei kan leiden. ‘Ooit was Netflix vergelijkbaar met Videoland. Het bedrijf is ontstaan uit frustratie van een van de oprichters over de boete die hij moest betalen toen hij een gehuurde film te laat inleverde. Hij startte zijn eigen videotheek, maar door de opkomst van internet bleek er geen markt meer te zijn voor het verhuren van video’s en dvd’s. Vervolgens zijn de oprichters een online videodienst gestart. Het doel is om de HBO van het internet te worden. Dit doel, van een bedrijf dat tot voor kort klein was, blijkt nu realiteit te worden.’
Het succes van Netflix
‘Netflix heeft al direct een grote voorsprong verworven op traditionele televisiezenders. Online kunnen zij namelijk allerlei gegevens over de kijkers meten. Denk bijvoorbeeld aan informatie over waar gebruikers naar kijken, hoelang zij kijken, op welk moment zij kijken en via welk apparaat. Netflix kan hiermee onder meer zien dat 95 procent van de kijkers die minder dan vijf uur per maand gebruikmaakt van hun diensten, afhaakt. Zij sturen deze gebruikers vervolgens gepersonaliseerde aanbevelingen, om de kans te verhogen dat ze toch nog klant blijven. Daarnaast kunnen ze met behulp van analyses gericht nieuwe series aankopen. Dat dit geen windeieren heeft gelegd, blijkt wel uit het succes van de serie ‘House of Cards’, waarvan ze het alleenrecht hebben gekocht voor de eerste twee seizoenen. Het was de eerste grote serieaankoop voor Netflix, maar hierdoor is Netflix een van de grootste televisiezenders in Amerika geworden en hard op weg om diezelfde positie te bemachtigen in Nederland,’ licht Jeffrey toe.
Strategisch beslissen
Het voorbeeld illustreert het belang van het analyseren van data voor het mkb, dat ook daadwerkelijk beschikt dus over veel data. Denk hierbij aan gestructureerde gegevens zoals verkoopcijfers en web-statistics. Maar ze ontvangen ook veel ongestructureerde gegevens – onder meer data uit blogs, video’s, afbeeldingen en presentaties - die ingewikkeld zijn om te monitoren. ‘Gestructureerde data groeit met zestig procent per jaar, maar ongestructureerde data neemt met maar liefst tachtig procent toe. Uiteindelijk zijn beide soorten informatie nodig om een volledig beeld te vormen van bepaalde situaties. Want alleen met een goed inzicht, kunnen organisaties weloverwogen, strategische beslissingen nemen om een bedrijf te verbeteren en om de concurrentie voor te zijn’, aldus Jeffrey.
Wat kan het mkb met al deze gegevens? Jeffrey: ‘Organisaties kunnen voorkomen dat zij klanten verliezen, omdat zij kunnen meten wanneer klanten vertrekken en hier proactief op kunnen inspelen. Tevens geeft data meer inzicht in de doelgroepen. Het geeft antwoord op vragen zoals: Wie zijn je doelgroepen? Wat doen zij? Wat vinden zij belangrijk? Dankzij deze informatie is het voor het mkb mogelijk om gepersonaliseerde marketing of sales toe te passen.’
Toonbeeld voor het mkb
Netflix heeft laten zien hoe een klein bedrijf een internationaal succes kan worden. Inmiddels zijn ze genoteerd aan de technologiebeurs NASDAQ en beschikken ze wereldwijd over 41,4 miljoen abonnees. Het online videoverhuurbedrijf is een toonbeeld voor het Nederlandse mkb. ‘Veel kleine en middelgrote bedrijven kunnen met een bescheiden budget data interessant maken. Het is nu nog meer mogelijk geworden dankzij de opkomst van veel clouddiensten op het gebied van analytics.’
Heeft Jeffrey nog tips voor het mkb? ‘Begin klein met het maken van analyses. Ga bijvoorbeeld eerst na waarom klanten kiezen voor een andere aanbieder. Wanneer zij direct beginnen met ingewikkelde analyses, is de kans groot dat niemand begrijpt wat de informatie betekent en wat zij ermee kunnen doen. Zorg er dus voor dat je duidelijk hebt wat je meet en hoe dit bijdraagt aan de business van de organisatie. Een beperkte kennis is nog altijd waardevoller dan geen kennis. Maar het belangrijkste advies is misschien wel dat het mkb hun data nuttig moet inzetten.’