Het verschil maken met goed werkgeverschap
Er wordt veel over geschreven en gesproken; goed werkgeverschap. Maar wat is goed werkgeverschap nou precies? Door de krapte op de arbeidsmarkt proberen werkgevers nieuwe medewerkers binnen te hengelen door “goede arbeidsvoorwaarden”. Maar maken ze dit echt waar? En wat houdt dit precies in? Deze vragen stelden wij Johan Siefkes; eigenaar van het online marketing bureau ON. Digital Marketing.
Goede primaire arbeidsvoorwaarden
“Goed werkgeverschap begint bij goede primaire arbeidsvoorwaarden. Dit vormt de basis om als werkgever op verder te bouwen” aldus Siefkes. Hij vertelt dat de salarissen en vakantiegeld marktconform zijn en dat iedereen ook netjes pensioen opbouwt. “Ik vind het belangrijk dat de medewerkers van ON. worden voorzien van een goede basis voor zowel het heden als de toekomst” vertelt Siefkes.
Siefkes vertelt dat een goede basis (en aanvullende voorwaarden) zeker niet vanzelfsprekend zijn. In de marketing branche zijn er helaas ook nog steeds veel bedrijven waar dit niet goed geregeld is.
ON. Digital Marketing bestaat pas vijf jaar en zijn nu al bekroond tot snelst groeiende onderneming van Noord-Nederland. Dit heeft er de afgelopen jaren voor gezorgd dat veel voorwaarden zijn ontwikkeld en verbeterd. De continue, gestage groei van klanten en collega’s zorgt ervoor dat dit op een natuurlijke manier tot stand komt. Omdat ze zo snel groeien, biedt het bedrijf doorlopend diverse online marketing traineeships en vacatures voor ervaren professionals aan.
Een goede werkgever is flexibel binnen duidelijke kaders
Verder vertelt Siefkes dat ze flexibel omgaan met werktijden; “Wanneer collega’s extra vroeg willen starten met hun werkdag dan kan dit. Ook doen wij niet moeilijk over een bezoekje aan de kapper, een uitgebreide wandeling tijdens de lunch of andere privé afspraken die een keer tussendoor komen. We vertrouwen op de verantwoordelijkheid en professionaliteit van onze collega’s”
Doorgroeimogelijkheden
Eén van de aspecten die veel medewerkers belangrijk vinden zijn doorgroeimogelijkheden. Hoe gaan ze hier binnen ON. Digital Marketing mee om? “Allereerst bieden we onze medewerkers leer- en ontwikkelmogelijkheden in de vorm van trainingen en opleidingen. Op deze manier krijgen collega’s de mogelijkheid om écht specialist te worden in hun vak. Daarnaast krijgen onze medewerkers de mogelijkheid om mee te werken aan het verbeteren van de dienst waarin ze werken.”
“Deze doorgroeimogelijkheden hebben uiteindelijk ook een positief resultaat op de kwaliteit die we leveren. Dus klanten profiteren indirect ook zeker van deze doorgroeimogelijkheden. Tot slot zijn er natuurlijk diverse doorgroeimogelijkheden om van trainee uiteindelijk door te groeien tot bijvoorbeeld manager of senior specialist.” Op dit moment staan er verschillende online marketing vacatures open bij ON. Digital Marketing.
Werksfeer en activiteiten
Iets waar binnen ON. Digital Marketing veel aandacht voor is sinds de oprichting van bureau is de werksfeer en sfeer bij collega’s onderling. Johan Siefkes zegt hierover; “Bij de selectie van ons personeel is er veel aandacht voor de persoonlijke klik en aansluiting met de overige collega’s. Werken bij ON. moet een beetje voelen als thuiskomen en een onderlinge goede samenwerking is erg belangrijk. Binnen ons bureau vind je een verzameling ambitieuze en hardwerkende mensen.”
Maar niet alleen tijdens werktijd wordt er gewerkt aan een goede werksfeer. Ook buiten werktijd worden er veel dingen ondernomen om de sfeer bij collega’s onderling te verbeteren. “Er worden regelmatig toffe vrijdagmiddagborrels en teamactiviteiten georganiseerd. We vinden het belangrijk dat er naast hard werken ook ruimte is voor hard genieten. Daarnaast gaan we eens per jaar een aantal dagen op werkreis met het gehele bedrijf. Zo zijn we afgelopen jaar naar Lissabon geweest! Dit is iets waar we met z’n allen ieder jaar weer naar uitkijken en wat ontzettend goed is voor de sfeer binnen ons bedrijf.” aldus Siefkes.
Opvallende randvoorwaarden
Verder worden er binnen ON. Digital Marketing verschillende randvoorwaarden gecreëerd waardoor werken voor deze werkgever nóg leuker wordt! Johan Siefkes geeft een kleine opsomming van deze randvoorwaarden;
“Dagelijks een goedverzorgde lunch, maandelijkse massages op kantoor, telefoon van de zaak, mogelijkheid tot ontspanning door bijvoorbeeld een potje tafeltennis tijdens werktijd, wekelijkse sportsessies van 30 minuten, een modern kantoor in het midden van het bruisende stadsleven van Groningen, gezellige kantoorhonden, mogelijkheid om te shinen op onze sociale media kanalen en met regelmaat interviews om de medewerkerstevredenheid te meten en waar mogelijk verder te verbeteren.”
Wij luisteren verwonderd naar de lijst van randvoorwaarden. Maar voor Siefkes lijken dit vanzelfsprekende zaken. Hij zegt hierover: “Tuurlijk ben ik trots dat we het met het team zo goed voor elkaar hebben. Maar tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat gezonde en gelukkige medewerkers zorgen voor een hoge kwaliteit van de diensten die je levert als bedrijf. En dit zorgt uiteindelijk voor succes!”
Ergonomie en gezondheid
Op een aantal van deze randvoorwaarden geeft Siefkes een toelichting; “De massages op kantoor zijn natuurlijk ter ontspanning maar deze zijn ook bevorderlijk voor de gezondheid. En de sportsessies zijn natuurlijk leuk maar dit is daarnaast ook bevorderlijk voor de mentale en fysieke gezondheid van onze medewerkers.
Zitten is het nieuwe roken, wordt tegenwoordig wel gezegd. De eigenaren van ON. vinden dit een belangrijk onderwerp om aandacht aan te besteden. We hebben daarom een specialist in dienst die ondersteunt bij werkplekinrichting en de werkhouding van onze medewerkers.”
En niet alleen aan de lichamelijke gezondheid is aandacht voor binnen ON. Ook de mentale gesteldheid van medewerkers is aandacht voor. Siefkes zegt hierover het volgende; “Iedereen heeft wel eens momenten dat het even niet zo lekker loopt. Dit kan allerlei oorzaken hebben. Er is daarom een onafhankelijke, externe vertrouwenspersoon waar de collega’s van ON. te allen tijde terecht kunnen.”
Veel inspirerende voorbeelden dus van hoe je goed werkgeverschap zou kunnen creëren. Wat is in jullie ogen goed werkgeverschap?