Hoe is het nu met Knetterzeep?
Tessa Tippersma zette in 2015 het Nederlandse bedrijf Knetterzeep op. Daarmee verkoopt ze zeep dat in je handen knettert tijdens het wassen. De zaken lopen goed en dus werd het tijd voor de volgende stap: de internationale markt.
Van idee naar bedrijf
Een bedrijf starten waarmee je handen wassen leuker maakt: dat was het idee van Tessa. In een spuitbus spuit je een soort schuim op je handen waarna het bij wrijving in je handen knettert. Arnhemse studenten hebben de substantie ontwikkeld waarmee ze internationale prijzen binnensleepten. Tessa was bij één van die wedstrijden en de zeep sprak haar meteen aan. Ze werkte op dat moment nog in de zorg en zag de therapeutische mogelijkheden voor kinderen. Zeep dat in je handen knettert, prikkelt immers de zintuigen en leidt even af.
Toen de studenten van hun zeep afzagen door de drukke studie, stapte Tessa er meteen in. Ze zegde haar baan in de zorg op en stroopte de mouwen op. Met resultaat: Knetterzeep heeft inmiddels meer dan 250 verkooppunten in heel Nederland en is de internationale markt opgegaan.
Knetterzeep overzee
Met Knetterzeep haalde Tessa de finale van de startupverkiezing The Next Entrepreneur. Toen keek ze al over de landsgrenzen. ‘Voordat ik hiermee begon had ik eigenlijk niet bedacht om internationaal te gaan. Maar op een gegeven moment ging het in Nederland lopen en werd ik benaderd door partijen die interesse hadden. Dan denk je: ‘potverdorie, wat zou het mooi zijn’’, vertelt de onderneemster.
‘In België zijn we een tijd geleden de eerste verkooppunten gestart. Dat gaat nu vanzelf.’ Maar ook in meer exotische oorden wordt Knetterzeep op poten gezet. Zo werd Tessa benaderd door partijen die interesse hebben in de zeep en is de zeep gelanceerd tijdens de handelsmissie in China. Het leverde Tessa een plek op de marktplaats van China op: Alibaba.
Ook in het Midden-Oosten kijkt ze naar de mogelijkheden. ‘In Jordanië hebben we nu enige tijd contacten lopen. Daar hopen we de aankomende periode de puntjes op de ‘i’ te zetten. Binnenkort heb ik een afspraak met iemand die veel verstand van en contacten heeft in de retail van België om zo ook nog meer kennis op te doen van de Belgische markt en cultuur.'
Hobbels op de weg
Toch richt Tessa zich eerst vooral op Duitsland. Daar is de zeep omgedoopt tot 'Knisterseife'. Maar zomaar je product op de buitenlandse markt zetten gaat uiteraard niet vanzelf. Tessa: ‘De grootste uitdagingen zijn de afstand, taal en de cultuurverschillen. Het is niet zo: ik spreek Engels en ik red me overal wel mee. Voor zakendoen in Duitsland is het belangrijk dat je de taal onder de knie hebt. Met alleen een mooi product ben je er nog niet.'
'Een week heeft daardoor ook meestal veel te weinig dagen. Ook iets doen op totaal nieuw en onbekend terrein is best pittig. Er zijn bijvoorbeeld een paar dingen onnodig mis gegaan, puur door het niet kennen van vakjargon en bestaande gebruiken. Daar heb ik misschien te gemakkelijk over gedacht. Dat heb ik wel onderschat, zeg maar.’
Starterstip van Tessa
Voor jonge ondernemers heeft Tessa de volgende tip. ‘Denk vooral niet dat iets niet kan, maar ga er gewoon voor. En houd er vooral ook rekening mee dat heel veel totaal anders loopt dan verwacht.’