Hoe Readly de markt bestormde
Een platform om tijdschriften te streamen? Leek een droom; te mooi om waar te zijn. In 2012 bewees Readly het tegendeel. Een Spotify voor online magazines, met een oneindig aanbod aan content, in combinatie met een goed werkend lidmaatschap. De magische formule voor leesfanaten. Marie Sophie von Bibra, Head of Growth, vertelt over hoe Readly de markt bestormde en hoe de pandemie dit bedrijf verder op de kaart zette.
Hoe zou je Readly als bedrijf omschrijven?
"Readly is een online lezersplatform in de vorm van een app, waarbij we gebruikers onbeperkte toegang bieden tot meer dan 5000 internationale tijdschriften. Lezers kunnen op abonnementsbasis genieten van een uiteenlopend en aangrijpend aanbod. Readly werd in 2012 opgericht in Zweden, maar vanwege het snelle succes zou het bedrijf al snel uitbreiden naar 11 zakelijke markten, en maar liefst 52 landen. Het concept is ontstaan wanneer de oprichter van Readly op vakantie genoot van het gemak waarmee hij overal muziek en video kon streamen, waardoor het idee ontstond om hetzelfde model te creëren voor tijdschriften. Deze blauwdruk is nog steeds bepalend voor onze onderneming, en we zijn dan ook constant bezig met het testen van nieuwe ideeën voor de App om ons portfolio van tijdschriften te optimaliseren en te vergroten. Gezien het dynamische en snel veranderende karakter van de digitale printcultuur luisteren wij in het proces zoveel mogelijk naar de wensen en behoeftes van zowel klanten als uitgevers, om hier zoveel mogelijk gehoor aan te geven."
Wat betekent jouw rol als Head of Growth bij Readly?
"Als Head of Growth ben ik verantwoordelijk voor de algemene strategie met betrekking tot de markt. Een onderdeel hiervan bestaat uit het linken van personen die gelieerd zijn aan de markt, maar in deze rol ben je ook verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën om klanten te benaderen. Het draait uiteindelijk om het verhaal achter het bedrijf optimaal over te brengen en hiermee de onderneming vooruit brengen. Als Head of Growth voor alle niet-Engelstalige markten ben ik verantwoordelijk voor landen als Nederland, Italië, Oostenrijk, Zwitserland en Zweden. Vanwege de diversiteit die deze rol met zich meebrengt, is geen enkele dag hetzelfde. Deze uitdaging is precies waarom ik zo gek ben op deze baan."
Wat voor effect heeft Covid-19 op jullie organisatie gehad?
"Hoewel corona voor veel bedrijven een doemscenario is geweest, heeft het ons bedrijf eigenlijk helpen groeien omdat veel mensen nu meer tijd hadden om te lezen. De pandemie zorgde ook voor een hernieuwde oriëntatie naar digitale producten, waarbij wij vooraan in de rij stonden. De eerste lockdown in maart 2020 zorgde dan ook voor een grote toename in downloads en deze groeitrend heeft zich over het jaar gestabiliseerd. Corona heeft ook het leesgedrag van lezers veranderd. Vanaf het begin van de lockdown werden categorieën als fitness & health, tuinieren en het nieuws zichtbaar populairder. Het was een weerspiegeling van de realiteit, waarbij haast iedereen zich meer thuis bevond, en hier op probeerde te anticiperen. Aan de andere kant wilde mensen zich ook distantiëren van deze wereld, waardoor reismagazines werden gelezen om even weg te dromen. Het was interessant te zien hoe de pandemie lezersgedrag beïnvloedt, en hoe deze ontwikkeling zich in 2021 zal manifesteren."
Marie Sophie von Bibra, Head of Growth bij Readly. Artikel vervolgt onder de afbeelding.Welke andere ontwikkelingen zijn bepalend geweest in 2020?
"Corona was echter niet het enige onderwerp wat 2020 domineerde, gezien beladen onderwerpen als de #BLM movement, diverse politieke coups en de klimaatcrisis ook op het toneel verschenen. Het was een gewaarwording om te realiseren wat voor grote verantwoordelijkheid tijdschriften erop nahouden, zeker met betrekking tot het vormen van het publieke debat rondom deze onderwerpen. Ik was geïnspireerd door de manier waarop redacteuren en uitgevers buiten hun comfortzone traden om hier op moedige wijze gehoor aan te geven door gedurfde en inzichtelijke content te creëren. Ik hoop dat deze trend doorlopend zal zijn, aangezien het een ontwikkeling is die hard nodig is in de toekomst. De hernieuwde waardebepaling van kwaliteitsjournalisten heeft een disruptieve werking op de markt, die ontzettend veel kansen biedt. Het zet aan tot het bereiken van nieuwe doelgroepen, waaronder de jongere generatie, die momenteel een ontzettend groot potentieel heeft. Het is een ontzettende interessante en spannende tijd in deze industrie."
Hoe ziet de toekomst er over 10 jaar uit? Gaat er veel veranderen?
"In de toekomst voorzie ik dat tijdschriften dezelfde belangrijke rol zullen spelen als ze dat nu doen, met een toegenomen focus op andere formats. De technologische vooruitgang is hierin cruciaal, en wij streven er dan ook naar om zoveel mogelijk op de frontlinie te blijven als het gaat om innovatie en ontwikkeling. Als Readly fungeren wij dan ook als de brug tussen vraag- en aanbod van tijdschriften, waardoor onze rol steeds belangrijker zal worden. Met een toegenomen voorkeur voor personalisatie op de markt, zal er dan ook meer gekeken worden naar een unieke klantervaring waardoor het gebruik van ons platform nog aantrekkelijker wordt. De combinatie van technologische innovatie, een gepersonifieerde klantervaring en betrouwbare journalistiek zal de weg vrijbanen voor een kansrijke toekomst voor Readly."