Hoofdbrekens: hoe behoud ik mijn personeel?

Hoofdbrekens: hoe behoud ik mijn personeel?

Redactie Baaz
Behouden van personeel is een van de grootste hoofdbrekens van HR-verantwoordelijken werkzaam in de MKB-sector.

Een op de vijf professionals zegt ’s nachts wakker te liggen van de vraag hoe de juiste werknemers aan boord te houden. Ook het waarborgen van de kwaliteit in een team is een zorgenpost, zo blijkt uit onderzoek van Indeed onder HR-verantwoordelijken van Nederlandse MKB-bedrijven uitgevoerd door onderzoeksbureau Team Vier. 

Meer dan de helft van personeel vertrekt binnen vijf jaar

Als men de juiste kandidaat heeft gevonden, dient de volgende vraag zich aan: hoe zorg je dat hij of zij aan boord blijft? 

Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft van de medewerkers in het MKB (58 procent) het bedrijf binnen vijf jaar weer verlaat. En met het vertrek verliezen MKB-bedrijven vaak kostbare kennis en kunde. Slechts een op de zes mensen (zestien procent) is zeer loyaal en blijft minstens elf jaar bij het bedrijf in dienst. 

Grootste uitdaging: interne carrière- en doorgroeimogelijkheden

Het bieden van goede doorgroeimogelijkheden en persoonlijke ontwikkeling binnen een onderneming kan helpen bij het – voor langere tijd – behouden van personeel. 37 procent van de ondervraagden ziet dit echter als grootste uitdaging. 

Vooral bij financiële instellingen en het verzekeringswezen, horeca en recreatie, en zakelijke dienstverlening heeft respectievelijk 52 procent, 45 procent en veertig procent moeite met het bieden van voldoende carrièremogelijkheden

In de IT- en telecommunicatiesector ziet men vooral een uitdaging in het in huis houden van kennis (45 procent). Ook het tevreden houden van medewerkers is volgens bijna drie op de tien HR-verantwoordelijken (dertig procent) een issue. In de sector gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening is dat zelfs 38 procent. 

Dat het voor MKB-bedrijven lastig is om de juiste kandidaten voor vacatures te vinden, bleek al eerder uit cijfers van Indeed. Zo heeft meer dan veertig procent van de bedrijven moeite met het aantrekken van de juiste kandidaten die passen bij de bedrijfscultuur. Ook het schrijven van een aansprekende vacaturetekst en het zorgen voor voldoende binnenkomende sollicitaties blijkt een hindernis te zijn. 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie