Hyundai investeert in intuïtieve startup

Hyundai investeert in intuïtieve startup

Redactie Baaz

Hyundai CRADLE, het onderdeel van Hyundai Motor Company voor innovatieve technologie, investeert in Perceptive Automata; een Amerikaanse startup die verfijnde software voor autonome auto’s en systemen ontwikkelt en produceert.

CRADLE staat voor Center for Robotic-augmented Design in Living Experiences; Hyundai’s centrum voor met robotica verbeterd design voor de dagelijkse praktijk. Met CRADLE breidt Hyundai zijn automotive-activiteiten uit naar aanverwante activiteiten op het gebied van vervoer over de weg en daarbuiten. Hyundai wil het innovatieconcept CRADLE wereldwijd toepassen en investeert nu in Perceptive Automata in Amerika.

Bijna menselijke intuïtie

Met de software van Perceptive Automata kan een autonoom rijdende auto het gedrag van mensen, dus voetgangers, fietsers en andere automobilisten, onderscheiden en interpreteren. De kunstmatige intelligentie van de autonome systemen interpreteert en voorspelt het gedrag van de verkeersdeelnemers en reageert daar vervolgens razendsnel op. De auto heeft daarmee een bijna menselijke intuïtie. Bekijk hier de technologie in actie.

De software van Perceptive Automata is gebaseerd op sensordata van andere auto’s om menselijk gedrag in kaart te brengen en toe te passen in zogenoemde ‘deep learning-modellen’. Met deze software kunnen autonome auto’s op bijna menselijke wijze anticiperen op het gedrag van voetgangers, fietsers en automobilisten. De verfijnde kunstmatige intelligentie-software kan zelfs weifelend gedrag herkennen en interpreteren. Als bijvoorbeeld een voetganger op het laatste moment besluit toch niet over te steken en de auto met een handgebaar voorrang verleent, dan herkent de software van Perceptive Automata de bedoeling van de voetganger en laat de software de auto doorrijden.

Hyundai investeert in intuïtieve softwarestartup
Veiliger en comfortabeler

‘Een van de obstakels voor autonoom rijden is het interpreteren van menselijk gedrag door de systemen, signalen die menselijke bestuurders moeiteloos oppikken’, aldus John Suh, vice president van Hyundai CRADLE. ‘Perceptive Automata geeft de auto-industrie de kennis om autonome auto’s meer als mensen te laten denken en reageren. Zo kunnen autonome auto’s veiliger en comfortabeler deelnemen aan het verkeer.’ 

Met de software van Perceptive Automata komt de introductie van verregaand autonoom rijdende auto’s (level 2/3) en volledig autonoom rijdende auto’s (level 4/5) een stap dichterbij. Nu al is de Hyundai NEXO in hoge mate klaar voor autonoom rijden. Level 4 betekent dat de automatische piloot van de auto in staat is het voertuig in bijna elk mogelijk scenario te besturen, behalve in zeer slecht weer. Als de omstandigheden het toelaten, kan de bestuurder de ‘autopilot’ inschakelen en hoeft hij vervolgens niet meer te letten op de besturing.

Kunstmatige intelligentie Hyundai

Eerder al investeerde Hyundai in technologiebedrijf Metawave Corporation om intelligente radarsystemen te ontwikkelen voor autonome voertuigen. Dit jaar heeft Hyundai zijn investeringen in kunstmatige intelligentie-systemen verder uitgebreid. Intelligente technologie kan niet alleen de auto’s van Hyundai verder verbeteren, maar ook de aanverwante robotica en de interactie met machines. De investering in Perceptive Automata is niet Hyundai’s enige activiteit op het gebied van kunstmatige intelligentie. Het investeert ook actief vanuit het Al Alliance Fund dat Hyundai eind 2017 samen met SK Telecom en Hanwha Asset Management heeft opgericht.

Hyundai investeert in intuïtieve softwarestartup
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie