In de Spotlight: Zembro
Maak kennis met de Vlaamse startup Zembro

In de Spotlight: Zembro

Redactie Baaz

Sinds kort zetten we elke week een startup in de spotlight. In de vierde aflevering spreken we met ceo Johan de Geyter van Zembro.

Zembro zoekt de juiste verbinding

​Zembro is een Belgische startup en wordt gedreven door digitale technologie en werken aan ideeën waarmee de onderneming generaties met elkaar kan verbinden. 'We gaan daarbij uit van maatschappelijke en individuele noodzaak en behoeften en zetten er de laatste technologieën voor in. Zembro-bracelet is het eerste product dat onze eigen startup naar de markt brengt', verduidelijkt ceo Johan de Geyter. 

Zembro oplossing voor senioren

​De bracelet is volgens Johan een oplossing voor senioren en hun familie. 'Senioren kunnen hiermee langer zelfstandig blijven wonen en hun familie krijgt gemoedsrust. De armband zorgt voor een constante connectie tussen mensen die van elkaar houden. Ze kunnen altijd voor elkaar klaarstaan en op elk moment van de dag contact opnemen in geval van nood. Hiervoor hebben we een unieke smartwatch ontwikkeld voor de senior, die samenwerkt met een smartphone-app voor de familie.'
 
Met behulp van zelflerende algoritmes is het volgens de ceo een echte persoonlijke assistent. 'Zelflerend algoritme houdt in dat de armband data verzamelt en analyseert waardoor bepaalde dingen met grote zekerheid voorspeld kunnen worden, bijvoorbeeld het tijdstip van opstaan of het adres van de hobbyclub. Zo kan onze bracelet de senior voorzien van informatie die persoonlijk op hem is afgestemd.'

Hoe ben je op het idee gekomen?
'Het idee voor Zembro ontstond toen ik met een groep directeuren in de Belgische zakenwereld terugkwam van een reis naar Silicon Valley. Door onze kennismaking met de Amerikaanse denkwijze en alle jonge startups daar, raakten we enorm geïnspireerd. We besloten er niet alleen over te denken, maar het ook gewoon te doen.'
 
Eén van de mensen uit de groep had niet lang geleden zijn schoonvader in de tuin gevonden. Die was gevallen en lag er mogelijk al dagen, memoreert Johan. 'Tijdens onze ontmoeting kwamen we erachter dat meer mensen zoiets hadden meegemaakt. Zo kwamen we op het idee van een personenalarm. Maar dan wel eentje die gedragen wordt en die geen stigmatiserende rode knop heeft en gewoon onder de douche gedragen kan worden. Dat in tegenstelling tot de huidige mogelijkheden met een stigmatiserende rode knop die niet eens onder de douche gedragen kan worden. Twintig mensen in deze groep hebben hun handtekening gezet om inzet te geven aan de start van een nieuw bedrijf en een eerste investering gedaan om ervoor te zorgen dat we het bedrijf konden opzetten.'

Wat onderscheidt jullie van de rest?
'Zembro is een erg persoonlijk bedrijf en onze klanten staan rechtstreeks in contact met ons. Daarnaast heeft ons product ook voordelen ten opzichte van huidige systemen voor personenalarmering. De batterij gaat bijvoorbeeld minstens een week mee, waar je andere systemen dagelijks moet opladen. We hebben de technische moeilijkheden weggehaald bij de senior, zodat die geen technische kennis of smartphone nodig heeft. Het enige wat de senior hoeft te doen, is op een knop te drukken als er nood is. De instellingen en het beheer van de app hebben we volledig bij de eerste connectie gelegd, wat meestal een jonger familielid is. Verder is Zembro-bracelet waterdicht tot 1 meter. Er kan dus mee gezwommen worden. En dat in heel Europa. Senioren kunnen dus gewoon actief blijven en overwinteren in Spanje, terwijl veel van de huidige systemen alleen in en om het huis werken. Overigens ontwikkelen wij nieuwe functies zelf. Deze nieuwe functies ontvangt de bracelet automatisch wanneer deze wordt opgeladen. Je hebt dus nooit een ‘oud’ apparaat. De ontwikkeling en verbetering van functies gaat op advies van onze klanten. Zij sturen feedback en wij luisteren daarnaar. Ze hebben dus rechtstreeks invloed op de mogelijkheden van het systeem.'

Waarom hebben mensen dit nodig?
'Hoe vaak lees je niet in de krant dat iemand al weken dood in huis ligt? Hoe vaak maak je je zorgen als je al een week niets van je vader of moeder hebt gehoord en ze hun telefoon niet opnemen als je belt? En als je alleen woont: vraag je je nooit af wat je moet doen als je in de douche valt en niet meer omhoog kunt komen? Daarom hebben wij Zembro-bracelet ontwikkeld. Om gemoedsrust te geven aan senioren èn hun familie. Zodat er geen onnodige autoritjes meer hoeven te gebeuren en geen nachtrust verliest als je een tijdje niets gehoord hebt. Zodat je rustig op vakantie kunt gaan met je gezin zonder je zorgen te hoeven maken om het feit dat je vader of moeder nu een keer geen bezoek krijgt in het weekend.'

Ben je nog problemen tegen gekomen?
'Elke startende ondernemer staat voor grote uitdagingen. Hoe vind je de juiste mensen? Hoe kom je aan voldoende kapitaal? Onze aandeelhouders bestaan allemaal uit collega-ondernemers en zij kennen deze problemen dus maar al te goed.'
 
'Een Internet of Things-startup zoals Zembro staat ook voor veel technische uitdagingen', gaat Johan verder. 'Met Zembro bouwen we oplossingen voor een groep gebruikers die helemaal niet technologiegedreven is. Het is dus een hele uitdaging om toptechnologie zo transparant te maken dat gebruikers helemaal niet door hebben dat er een best wel complexe oplossing voor hen werd uitgedacht.'

Wat is het verdienmodel?
'Enerzijds verkoop van hardware (consumentenelektronica), anderzijds recurring omzet op basis van een servicemodel. We hebben verschillende opties tot aanschaf: aankoop en huur voor lange termijn of huur voor korte termijn. Daarnaast brengen we servicekosten in rekening, het standaard serviceabonnement en optioneel de 24/7-alarmservice. Zembro-bracelet is aan te schaffen via onze eigen website, of via diverse b2b2c-partners in Europa. We kennen onze partners marges toe per verkocht product. Wat dat betreft hebben we dus een normaal verdienmodel zoals bij andere aanbieders van consumer electronics.'

Wat zijn de toekomstplannen?
'Zembro heeft als ambitie om generaties te verbinden aan de hand van technologie. Met de Zembro-bracelet en app brengen we een eerste product op de markt. In de komende maanden kan je de bracelet aanschaffen in vijf landen: Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Engeland. Op langere termijn willen we ons productaanbod uitbreiden met bijkomende producten.'

Heb je tips voor andere starters?
'We merken dat het vinden van talent altijd een uitdaging is. Daarom hanteren we de regel dat we mensen werven voor het bedrijf dat we binnen 6 maanden tot een jaar willen zijn. Voor een startup is dat zeker een risico. Deze aanpak laat toe om ver genoeg vooruit te denken en geen vertraging op te lopen in cruciale fases van de groei.'
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie