Innovaties alleen weggelegd voor bedrijven met lef
Iedere dag komen bedrijven (en wij horen daar natuurlijk ook bij) met mooie, unieke en wereldschokkende innovaties. We komen superlatieven tekort. Maar welke innovaties moet je als bedrijf volgen en wanneer is het tijd om in of over te stappen?
Het is het bestaansrecht van bedrijven om constant bezig te zijn met het bedenken en ontwikkelen van nieuwe diensten en producten. R&D vormt bij veel bedrijven het hart van de organisatie. Zo ook bij ons. Het is onze passie om continue te zoeken naar nieuwe oplossingen en manieren om onze producten te perfectioneren. Het is dan wel zaak om goed te weten waar behoefte aan is. Want ook als we het beste product voor de beste prijs leveren is dat nog geen garantie voor verkoop.
Onderzoek
Niet alleen in bedrijven, maar ook onderwijsinstellingen worstelen met de vraag wanneer het juiste moment is om te innoveren. Dat blijkt uit een kwalitatief onderzoek dat is verricht op 300 Europese scholen. Daaruit blijkt dat 91% van de ondervraagde ICT-inkopers en docenten een sterke behoefte heeft aan innovaties in de vorm van interactieve technologie in het klaslokaal.
Docenten verwachten dat deze technologieën onder andere bijdragen aan meer betrokkenheid, betere leerervaringen en efficiëntere communicatie. Daarbij erkennen ze dat de leerlingen vaak al veel verder zijn met het gebruik van nieuwe technologieën dan hun docenten uit generatie-X. Dit geven ze aan als reden dat ze ervan overtuigd zijn dat het beter is om helemaal geen technologie te gebruiken, dan de leerlingen een stap terug te laten doen door gebruik te maken van achterhaalde of niet geïntegreerde technologie in het klaslokaal.
Uitdaging
Een groot deel van de uitdaging ligt er wellicht in dat leerlingen (en ik verwacht dat hetzelfde geldt voor werknemers) op school het liefst gebruik maken van dezelfde innovatieve technologieën als ze thuis al gewend zijn te gebruiken. Om voorop te lopen in de huidige tijd waarin ontwikkelingen zichzelf in rap tempo opvolgen moeten organisaties sneller over nieuwe investeringen beslissen dan ze wellicht willen of gewend zijn. Dat brengt risico’s met zich mee.
Voorbeeld
Ik zie dat veel ondernemingen geneigd zijn om automatisch te kiezen voor oude gewoontes (technologieën). Onbekend maakt onbemind. Zonde, want terwijl je inzet op een lager risico blijven nieuwe kansen om tijd en geld te besparen onbenut. Om een voorbeeld te noemen, ik zie dat bedrijven binnen het MKB vrijwel automatisch voor een kleurenlaserprinter kiezen, terwijl de nieuwe generatie zakelijke inktjetprinters besparingen tot 50 procent op de TCO kan opleveren.
Ook wordt nog vaak automatisch voor een standaard projector gekozen terwijl er ook betaalbare interactieve projectoren op de markt zijn die veel meer functionaliteiten bieden en gelijktijdig interactieve borden, flip-overs et cetera overbodig maken.
Oplossing
Er zijn meerdere motivaties te bedenken om over te stappen naar nieuwe technologieën: Om producten en technieken te vervangen die niet meer werken, om je te onderscheiden van concurrenten of omdat het het werk simpelweg efficiënter maakt. Zelf hoop ik dat er wordt gekozen vanuit de laatste motivatie, want een investering moet toch altijd bijdragen aan het besparen van tijd en geld?
Mijn advies, alvorens voor nieuwe technologieën te kiezen, is om te beginnen met het formuleren van een beleid. Wat wil je ermee bereiken? Alleen dan komen de nieuwste innovaties tot zijn recht en zullen ze ook op de juiste manier gebruikt worden. Wil je als onderneming voorop lopen? In dat geval kun je niet altijd afwachten tot een technologie zich jaren heeft bewezen. Je kunt natuurlijk wel kijken hoe betrouwbaar fabrikanten in het verleden zijn gebleken en wat de voorgaande technologieën hebben gebracht. Voorop lopen bij innovaties vraagt lef. Zowel van de fabrikanten als van de gebruikers.