‘Je moet er tegenaan lopen en open staan voor een mooie oplossing’
Zaanstad Dakwerken bestaat eigenlijk uit twee bedrijven, die beiden actief zijn binnen de nieuwbouw- en renovatiebranche. ‘Met name voor woningcorporaties, grote aannemers, de overheid en semi-overheid. Denk dan aan bedrijven als Schiphol, waar we flink wat daken in beheer hebben’, vertelt directeur Adri Swart. De Roofcare Holland Groep, een dochteronderneming van Zaanstad Dakwerken, is gespecialiseerd in herstel en onderhoud van daken, waar Zaanstad Dakwerken zich vooral richt op de aanleg en renovatie hiervan. ‘Het zijn zware tijden geweest, maar we merken dat we in overleg met relaties en opdrachtgevers, waarbij we ze laten zien wat er allemaal mogelijk is, samen tot mooie concepten kunnen komen en die ook uit kunnen rollen.’
Alles naar de cloud
Toch moesten er een aantal zaken veranderen naar aanleiding van de economische omstandigheden. ‘We gingen reorganiseren en besloten meteen de overstap naar de cloud te maken, op aanraden van onze automatiseerder ISSYS ICT. We waren nog niet helemaal tevreden over de cloud-oplossingen die we gebruikten, maar nadat we in overleg de pijnpunten hebben aangepakt, waren alle onzekerheden weggenomen en zijn we er vol voor gegaan. Dat hele proces is eigenlijk vlekkeloos verlopen.’ Ook de telefonie werd overgezet naar Compleet, de cloudoplossing van OneXS. ‘Vaste lijnen zijn eigenlijk niet meer van deze tijd’, vertelt Adri, ‘Als je ziet hoe mobiele telefonie zich ontwikkelt en hoe de kosten zijn gereduceerd, op een gegeven moment betaalden we meer voor onze vaste lijnen dan voor de mobiele abonnementen.’ ‘Toen zijn we naar ISSYS gestapt en hebben we gezegd: “Regel het alsjeblieft.” Voor de telefonie raadden zij ons Compleet aan. Wij hebben er vervolgens amper omkijken naar gehad. Met VoiP is de interne en externe communicatie fantastisch af te stemmen en kunnen we zonder ingewikkelde handelingen doorschakelen naar andere vestigingen of collega’s. Hierdoor staan we onze opdrachtgevers altijd goed te woord en hoeven we ons geen zorgen te maken om bereikbaarheid.’ Die bereikbaarheid is belangrijk voor Adri’s onderneming: bij een lekkage moet er direct actie worden ondernomen.
Ook bereikbaar bij calamiteiten
Dat viel nog eens extra op tijdens de grote stroomstoring die onlangs grote delen van Noord- Holland plat legde. ‘Je merkt dat er gewoon paniek ontstaat als we niet bereikbaar zijn. Doordat we snel konden doorschakelen naar onze vestiging in Apeldoorn waren we dat gelukkig nog wel, maar die werden na een tijdje toch wel overspoeld met aanvragen.’ De druk op de telefoonlijnen is ook sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. ‘Als het echt hard gaat regenen en waaien is het hier soms net een callcenter’, vertelt Adri lachend. Verder moet het bedrijf ook ’s nachts bereikbaar zijn in het geval van calamiteiten. ‘We doen onderhoud aan de vracht- en kantoorloodsen op Schiphol. Daar wordt ook ’s nachts gewerkt en worden we af en toe op rare tijdstippen ingeschakeld. Het is fijn als dan de juiste persoon direct bereikbaar is.’ Toch spelen ook de lagere kosten van Compleet een rol voor Adri. ‘Je betaalt een vast bedrag per telefoonnummer en per gebruiker. Op die manier weet je precies waar je aan toe bent. Het was voor ons eigenlijk een logische stap om over te gaan. Zeker wanneer je meerdere vestigingen hebt is het financieel aantrekkelijk. Dan is de gebruiksvriendelijkheid een mooie bonus.’ Soms kan de overstap naar de cloud ook heel dubbel zijn, ervoer Adri onlangs bij het uitvallen van de internetverbinding op het kantoor in Wormerveer. ‘Leuk hoor, automatisering, maar als de internetprovider een grote storing heeft ben je nergens. Kan natuurlijk een keer gebeuren. Aan de andere kant was het geen enkel probleem voor de medewerkers om thuis in te pluggen en verder te werken of voor een dagje een andere werkplek te zoeken. Zo lang er internet is, kunnen ze aan de slag.’
Overleven door samenwerking
Door samen te werken met branchegenoten en onderling kennis te delen blijft Adri met zijn onderneming vooraan staan bij nieuwe ontwikkelingen. ‘Uiteraard lezen we de vakbladen en bezoeken we beurzen, maar het belangrijkst blijft de ervaring, die moet je bundelen binnen je bedrijf en delen met elkaar, daardoor kun je tot innovatieve oplossingen komen.’ Ook steeds meer klanten en bedrijven zijn op zoek naar duurzame oplossingendie ook bijdragen aan een betere leefomgeving. ‘In een van de kennisclubs kwam een oplossing voorbij voor dakbedekking die fijnstof bindt en dit afvoert naar het rioolwater. Dat was een heel nieuw idee en we hebben het samen met de leverancier en TNO toegepast op Schiphol en getest. De resultaten waren erg mooi en het materiaal wordt inmiddels gebruikt op het dak van de Jaarbeurs Utrecht en de Nederlandsche Bank in Amsterdam.’ Uiteraard hadden veel bedrijven en overheden de hand op de knip wegens de crisis, maar volgens Adri zijn veel mensen zich helemaal niet bewust van wat er mogelijk is met dakbedekking. ‘Dat besef ontbreekt nog een beetje in Nederland. Je moet er net tegenaan lopen en open staan voor een mooie oplossing. Gooi niet zomaar zonnepanelen op je dak, maar denk eens na over wat de behoeftes in een pand zijn. Laat bijvoorbeeld een reflectieve coating aanbrengen, waardoor je enorm kunt besparen op de koeling van je pand. Of denk na over een daglichtconstructie met een lichtkoepel, dat kan enorm in de verlichtingskosten schelen. Een nieuw dak is een investering die je eens in de twintig jaar doet, doe het dan meteen goed. Geef iets meer uit om iets moois neer te laten leggen dat zich in de jaren erna terugverdient.’
Compleet biedt volledige controle over telefonische bereikbaarheid
Efficiëntie is een belangrijk streven voor de meeste ondernemers. Of het nu om processen of kosten gaat, efficiëntie is in alle branches relevant. OneXS ondersteunt bedrijven hierbij met hun zakelijke telefoniedienst Compleet. Daarom delen wij inspirerende verhalen van innovatieve ondernemingen zoals Zaanstad Dakwerken en de manier waarop zij Compleet inzetten. Ondernemers van nu willen altijd bereikbaar zijn, zonder gedoe. Er is behoefte aan flexibiliteit en transparantie. Zaanstad Dakwerken kan nu eenvoudig zelf doorschakelingen en andere opties beheren. Alles is per direct naar wens aan te passen. Met Compleet beschikken zij over flexibele mogelijkheden om de bereikbaarheid te optimaliseren. En omdat er alleen kosten in rekening worden gebracht voor wat er daadwerkelijk wordt gebruikt is het ook financieel voorspelbaar. Bedrijfsdynamiek is geen enkel obstakel. Met Compleet hebben zij volledige controle over hun telefonische bereikbaarheid. Meer informatie kun je vinden op www.compleet.nl